„Който извърши обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейският съюз, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е“ – това гласи новият текст в Наказателния кодекс, който парламентът одобри през преходните и заключителните разпоредби на гласуваните днес промени в Кодекса на търговското корабоплаване.

Законопроектът, който в останалата си част е значително по-конкретен и е свързан с изисквания на ЕС по линия на пазара на морското оборудване, беше подкрепен от 84 депутати, 28 бяха „против“ при двама въздържали се. Преходните и заключителни разпоредби, които редактират НК, са предложени от депутатката от ГЕРБ Иглика Иванова – Събева и нейни колеги.

"Незаконните превози безспорно са проблем за България, обаче колко пъти гледахме Закона за автомобилните превози? Колко пъти, включително в програмата за седмицата имате промяна на НК? Там не можахте да намерите място и сега между първо и второ четене в закон, който се гледа само в транспортна комисия, вие вкарвате промени в закон в НК и вкарвате промени, които са за от 5 до 10 години затвор. 5 до 10 години затвор – може би за убийство няма такова наказание", възмути се Георги Свиленски от "БСП за България", цитиран от "Фокус".

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Темата с нелицензираните превози не е нова, като управляващите бяха упреквани, че обслужват автобусното и таксиметровото лоби като се опитват да поставят извън закона споделените пътувания. Отговорът беше, че това да споделиш парите за бензин с непознат не е същото като да се опитваш да реализираш печалба чрез комерсиално предоставена услуга.

„Споделеното пътуване не е обществен превоз. Обществен превоз на пътници е когато се извършва с икономическа облага. Когато е без облага, не говорим за обществен превоз на пътници“, подчерта и днес Станислав Иванов от ГЕРБ . Според него практиката за споделено пътуване ще остане, а промените целят единствено да пресекат практиката да се извършва транспортна услуга без лиценз за превозвач.

Приетите днес текстове, обаче, не правят ясно разделение между споделеното пътуване и нерегламентирания превоз, доколкото липсват дефиниции и на двете.

Освен това, ако се докаже, че двама или повече хора са се сговорили за такава дейност или че има документ с невярно съдържание, може да се стигне до 10 години затвор, 15 000 лв. глоба и конфискация на имущество.

На критиките, че промените минаха незабелязано през преходните разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване, Станислав Иванов отговори: „Държавата дава 30 млн. лева за превозвачите. Как ще ги дадем тези пари, след като не сме запушили всички дупки и всички пробойни в законодателството? Правим го сега, защото е спешно“.