„Който извърши обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейският съюз, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е“ – това гласи новият текст в Наказателния кодекс, който парламентът одобри през преходните и заключителните разпоредби на гласуваните днес промени в Кодекса на търговското корабоплаване.
Законопроектът, който в останалата си част е значително по-конкретен и е свързан с изисквания на ЕС по линия на пазара на морското оборудване, беше подкрепен от 84 депутати, 28 бяха „против“ при двама въздържали се. Преходните и заключителни разпоредби, които редактират НК, са предложени от депутатката от ГЕРБ Иглика Иванова – Събева и нейни колеги.
"Незаконните превози безспорно са проблем за България, обаче колко пъти гледахме Закона за автомобилните превози? Колко пъти, включително в програмата за седмицата имате промяна на НК? Там не можахте да намерите място и сега между първо и второ четене в закон, който се гледа само в транспортна комисия, вие вкарвате промени в закон в НК и вкарвате промени, които са за от 5 до 10 години затвор. 5 до 10 години затвор – може би за убийство няма такова наказание", възмути се Георги Свиленски от "БСП за България", цитиран от "Фокус".
Темата с нелицензираните превози не е нова, като управляващите бяха упреквани, че обслужват автобусното и таксиметровото лоби като се опитват да поставят извън закона споделените пътувания. Отговорът беше, че това да споделиш парите за бензин с непознат не е същото като да се опитваш да реализираш печалба чрез комерсиално предоставена услуга.
„Споделеното пътуване не е обществен превоз. Обществен превоз на пътници е когато се извършва с икономическа облага. Когато е без облага, не говорим за обществен превоз на пътници“, подчерта и днес Станислав Иванов от ГЕРБ . Според него практиката за споделено пътуване ще остане, а промените целят единствено да пресекат практиката да се извършва транспортна услуга без лиценз за превозвач.
Приетите днес текстове, обаче, не правят ясно разделение между споделеното пътуване и нерегламентирания превоз, доколкото липсват дефиниции и на двете.
Освен това, ако се докаже, че двама или повече хора са се сговорили за такава дейност или че има документ с невярно съдържание, може да се стигне до 10 години затвор, 15 000 лв. глоба и конфискация на имущество.
На критиките, че промените минаха незабелязано през преходните разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване, Станислав Иванов отговори: „Държавата дава 30 млн. лева за превозвачите. Как ще ги дадем тези пари, след като не сме запушили всички дупки и всички пробойни в законодателството? Правим го сега, защото е спешно“.