Военното министерство за първи път поръчва ремонт на танковете от десетилетие. Поръчката е възложена на завода „Хан Крум” в Търговище от холдинга ТЕРЕМ на Министерството на отбраната.

Снимка: btvnovinite.bg

Рамковият договор, сключен миналата година, е на стойност 9,8 млн. лв. с ДДС за ремонта на 10 танка Т-72 от подразделението на сухопътните войски в Сливен. 10-те машини трябва да бъдат готови до края на годината.

В миналото заводът е имал капацитет да поддържа 3000 български танк. Сега по официални данни държавата трябва да поддържа 90 танка Т-72 до 2020 г.

Снимка: btvnovinite.bg

Преди години заводът „Хан Крум” е имал възможност да ремонтира по 360 танка танка годишно, разказва управителят Васил Хараланов.

Снимка: btvnovinite.bg

„В миналото почти всеки ден от завода е излизал по един танк. Произвеждани са между 25 и 30 танка на месец. Самият завод има собствена жп мрежа и през тази мрежа машините са доставяни с цял ешелон. Тогава заводът е бил от 3500 души”, обяснява той.

Сега по поръчката за така наречения ремонт от трета степен, или капитало-възстановителен ремонт, от началото на годината работят 77 души от завода. За всяка машина ремонт е със срокът 8 месеца от влизането в завода и ще струва по 822 хиляди лева без ДДС.

Снимка: btvnovinite.bg

Директорът на холдинг ТЕРЕМ Иван Досков обясни пред bTV, че сумата близо от 1 милион на танк не е голяма: „Сумата не е никак голяма. С тази сума, която договорихме в рамките на миналата година, ще бъдем на ръба, защото това са машини, които дълго време не са минавали на ремонт в заводски условия, състоянието им е доста тежко. Ние сме с по-ниски цени от това, което се предлага от чешки и полски заводи”.

Снимка: btvnovinite.bg

Именно производителите на танкове от бившия Варшавски договор са и възможните доставчици на резервни части.

Икономическите санкции за Русия не били пречка, когато става дума за ремонт на военна техника. „Те не се прилагат, когато се касае за националната сигурност на всяка държава от ЕС и комисията по експортен контрол дава разрешение за внос включително и от Русия”, разяснява Иван Досков.

Ремонтът включва пълно разглобяване на машината, определяне на годност на частите и възстановяване на определени агрегати. Негодните ще се заменят с нови. Според управителя на завода след ремонта ресурсът на танковете ще се удължи с 2500 км пробег и 250 моточаса. Това означава още  2 до 3 години експлоатация.

След като се извърши ремонтът на машината, се правят стационарни изпитания и на заводския полигон.

Снимка: btvnovinite.bg

„При нас изпитанието се заключава в това да произведем хидроизстрел, да измерим отката на оръдието, да направим проверка на насочването на оръдието, но при нас не се извършва изстрел с боен снаряд. 100% се проверяват и разглобяват до основни детайли. Има обучени хора, технолози, които преценяват кои детайли са износени. Ако няма възможност по технология да се извърши ремонт, се купува нов детайл”, пояснява Хараланов.

Договорът обаче не включва модернизация на машините, става ясно от думите на директора на холдинга.

„Договорът не предвижда модернизация, а такива възможности съществуват. Могат да бъдат модернизирани, но за целта заявителят трябва да определи какъв да е обемът на модернизацията и да се обезпечи с финансови средства. При една сериозна и дълбока модернизация тези машини стават изключително модерни и с много по-големи бойни възможности – не можем да кажем колко би струвало това”, отбелязва той.

От завода разчитат, че ще бъдат включени в част от дейностите по производството на нова бронирана техника за сухопътните войски.