За автокрадците няма периоди – кражби има винаги, по всяко време. Това коментира в предаването „Тази сутрин“ по bTV главен инспектор Пламен Максимов, началник сектор „Престъпления свързани с МПС“ към СДВР.
Когато е много студено, крадците се ориентират към кражба на запалени двигатели, защото, ако колата не може да запали, ако се забавят, рискуват да бъдат видени и заловени, посочи той.
Статистиката показва спад на автокражбите в София – в сравнение с миналата година те са с около 67 броя по-малко, или 25%, посочи Максимов. През 2017 г. в столицата са били откраднати 1200 коли, което на фона на 2 млн. автомобила е нищо, каза гостът.
Увеличение има обаче на кражбите, при които шофьорите са слезли за малко до магазин, например. Последния случай бил при леко ПТП.
Най-модерният метод за кражба е т. нар. машина „кийлес“ (keyless от англ. ез. – безключов). С нея могат да се откраднат чисто нови автомобили, но засега – само определени марки и модели от по-масовите. Устройството се състои от две части, едната трябва да се приближи на по-малко от метър до ключа на собственика, за да прихване сигнал. Другата част е в съучастник, който в този момент получава сигнала и отключва автомобила.
Някои от тези автомобили биват разглобени на части, други ги изкарват извън страната.
Тези случаи не са много, но имаме данни, че е поръчана друга машина, модернизирана, която струва около 60 хил. лв. и тя ще може да пали всеки вид автомобил, каза гостът.
Крадците влагат в такава електроника, защото възвръщаемостта е голяма – един такъв краден автомобил върви 20 – 25 хил. лв. Една група за кражби печели годишно около 500 хил. лв., посочи Максимов.
При по-редки модели, за които няма смисъл да купуват машини, крадците понякога дърпат колите с въже. За отварянето на купето няма проблем – ако не успеят през ключалката, чупят някое от стъклата, важното е да освободят автомобила от скорост.
По думите на Максимов засега полицията успява да се справи с кражбите, но се изискват още повече работа.
Вижте целия разговор във видеото: