Взети са две проби от водите в района на заседналия кораб край Камен бряг заради сигнал за изтичане на азотни торове в морето, съобщиха от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Първата е до кораба - в посока открито море, а втората - пред носа на плавателния съд, където е предполагаемото изтичане на товара.
Експресните проби за показатели - pH, разтворен кислород, не отчитат отклонение от нормите. На място е измерена прозрачността на водата, която е 6,5 м.
При проверката на място не е установена опалесценция и следи от нефтопродукти в морето около кораба.
Резултатите от анализа на пробите ще покажат дали има замърсяване в морето, допълват от МОСВ.
И днес не започна операцията по изтеглянето на турския кораб, аварирал край Камен бряг. Няма и план как и торовете, които превозва, да бъдат разтоварени. След оглед от първа ръка, независим водолаз твърди, че има разлив на товара.
Тази сутрин Найден Недев се гмурка и снима. "В зоната на носа, разливът е толкова гъст че видимостта е почти нулева", твърди водолазът. Според Недев разливът е от азотните торове. От морската администрация казаха, че до вчера разлив на тор не е имало.
От Института по океанология обясниха, че високото съдържание на азот в товара не е безобидно.
"Би имало директно негативно влияние върху рибите, което довежда до загниване на техните хриле и може да бъде особено опасно за младите индивиди, които в момента се нуждаят от голямо количество кислород", обясни доц. Николай Вълчев – директор на института.
За да се запази чисто крайбрежието, водолазът препоръчва спешно разтоварване на съда.
Дори и с просто око днес се вижда, че корабът се е наклонил на ляво. За да не се разбие в скалите, трябват бързи действия, докато времето го позволява.