Всеки втори лизинг у нас е за нов автомобил. Това показват данните на Централната банка. Кредити за близо 3 милиарда лева до средата на тази година са взели българите, за да се возят в нова кола.

За 12 месеца тези финансови вземания нарастват с над 637 милиона или с 27 на сто, отчита статистиката.

Експертите обясняват, че българите все по-често гледат към новите автомобили на лизинг, защото през последните години имат по-високи доходи.

Предупреждават, че всички, които купуват кола по този начин, трябва да направят добре разчетите си, защото освен 400-500 лева за месечна вноска, има и разходи за автокаско и сервизиране.

„В  най-лошия случай - ако взимаш 2000 лв., общите ти разходи за този автомобил на годишна база не трябва да са повече от 7 хиляди лв.“, каза Георги Захариев, съосновател на финансова академия.

 

 

Хората, купуващи коли на лизинг, често гледат да намалят размера на месечната вноска, като увеличат времето за изплащане, но не отчитат, че колкото по-дълго време плащаш, всъщност плащаш повече.

„Проблемът е, че ние нямаме каско на себе си, но първото нещо, което правим, е да направим каско на автомобила, да му сложим лети джанти и да му сменим маслото. На зъболекар не отива българинът, но сменя маслото на колата, защото са дошли 10 хиляди км“, коментира автомобилният експерт Филип Лазаров.

Според търговците на нови коли най-търсени са возилата между 35 и 45 хиляди лева. По-силен интерес има към хибридите. Обикновено за кола на лизинг купувачът трябва да осигури около 20 на сто от цената.