Велика събота е – последният ден от Страстната седмица, предшестващ Великден. Отбелязва се погребението на Исус Христос, извършено от Йосиф и Никодим, както и слизането на Спасителя в царството на тъмнината – ада. В дните от Страстната седмица bTV ви среща с отец Илиян Алексиев в поредицата ни „Истории за духа“.
„Отзвукът от Разпети петък и вечерното богослужение, в което ние ставаме свидетели на опелото Христово и тъгуваме, преминава през сутрешното богослужение на Велика събота, през което се възпоменава слизането на Христос в ада. След като тялото му е положено в гроба, той слиза с душата си в ада, не за да се мъчи, а за да измъкне праведните, които го чакали от времето на първия грехопаднал наш прародител до всички останали, които са се преселили в отвъдното. Последният грешник, който бил отдясно на кръста – разбойника, в последната минута на своя живот, изповядва вярата, покайва се за собствения си живот и получава обещанието на Спасителя, че ще бъде с него в рая. Затова го наричат Балгоразумния разбойник. Той е първият, който успява да влезе в рая от всички онези измъкнали се от примката на Дявола долу в ада, тъй като след изгонването на нашите прародители, раят е залостен и няма кой друг да влезе, освен ако е праведен.
Слизането на Христос в ада е онова повратно събитие, в което виждаме, че той е победителят над смъртта, именно защото той няма грях и тя не може да има власт над него – тя не може да го удържи. Дори някои от светите отци казват, че на кръста смъртта е пристъпила, след като той ѝ е дал знак, като първо е навел главата си и тогава е предал богу дух, тъй като обикновено е обратното. Залогът на нашата вяра е надеждата за това Възкресение, което той, който нямаше грях, стана веднага и което ни е обещал на всеки един от нас, че когато ни призове отново да се върнем и да живеем, сам ще изтрие сълзите на всеки един, който приживе в този труден живот е преминал през всички трудности. Затова и до онзи повратен момент Светият дух, изпратен от него, е наричан в църквата утешител, защото никой не ни е завещал царство на земята и благоденствие, а труден път, трънлив път, път на Голгота с кръст, след което вече да наследим онази вечна радост“, каза отец Илиян.