Вече можем да контролираме как институциите използват личните ни данни. Това става възможно чрез нова услуга на Агенцията за електронно управление. Достъпна ли е тя за всички български граждани?  

Новата услуга може да бъде открита в Системата за сигурно електронно връчване, която се намира на този уеб-адрес.

Тя е създадена за всички български граждани, но оказва се, могат да се регистрират единствено тези, които разполагат с електронен подпис или персонален код към НОИ. Но 70% от пълнолетните българи не разполагат нито с едното, нито с другото.

На фона на новата електронна услуга, статистиката показва, че едва 5% от пълнолетните българи комуникират електронно с администрациите.

Това е младият, между 25 и 36-годишна възраст българин с висше образование и добър стандарт на живот. 80 на сто все още предпочитат да подават документи на „гише”.

Администрациите също все още не са на „ти” с електронните услуги. Едва една пета от общините предлагат услуги за гражданите по интернет.

От 265 общини в България, 51 предлагат електронни услуги, а 214 не.

След успешна регистрация в Системата за сигурно електронно връчване, всеки гражданин с електронен идентификатор може да провери коя администрация, кога и защо е използвала личните му данни.

Лесно се правят и справки в над 50 регистъра.

„Граждански контрол” върху работата на администрацията – това е основният плюс на новата услуга според експертите.

„Ако има недобросъвестен достъп до данни, такива, за които гражданинът не си спомня и е убеден, че не е имало такава услуга, той може да сигнализира съответното ведомство. Тоест, ние даваме шанс гражданите да виждат кога ведомствата проверяват техни данни. Това е силен инструмент, но изисква гражданско участие”, заяви Александър Йоловски, ДАЕУ.

Но и от агенцията прогнозират, че услугата няма да се ползва от много граждани – такава, каквато е съдбата на повечето електронни услуги.

„Всички ние ползваме „Фейсбук” и т.н., но странно, че като стане въпрос за електронна услуга, да заплатим електронно административна услуга – това не се случва. Все още предпочитаме да имаме удостоверение на хартия с подпис и мокър печат, отколкото електронен подпис”, допълни Александър Йоловски.

Новата услуга е активирана от няколко дни  и за нея са се регистрирали вече 10 000 лица.