Министерството на отбраната отваря в понеделник публично офертите за нов изтребител на българските Военно-въздушни сили. 

Проектът за нов тип боен самолет е на стойност 1 милиард и 800 милиона лева с ДДС. Първоначално, в срок от три години трябва да бъдат доставени поне 8 самолета с оборудване, въоръжение и обучение на екипажа. Плащането е разсрочено за 9 години.

Информация са предоставили 7 държави с по 15 предложения за нови и употребявани машини „Юрофайтър”, „Рафал”, Ф18, както и американски Ф16 и шведски „Грипен”.

Българска делегация посети САЩ и Швеция с цел да проведе консултации по предлаганите машини.

Заместник-министърът на отбраната Атанас Запрянов очаква всички държави, до които е пратено искане за предложение, да изпратят до понеделник  в 12 часа на обяд своите оферти.

„Единственото неизвестно е, ако някоя от държавите се възползва от обявеното в искането за предложение възможност за удължаване на срока, ако не се е справила с подготовката на документацията" – тогава ние трябва да се произнесем и да обявим окончателен срок и след този окончателен срок трябва отново да отворим офертите. „Аз имам твърдо уверение, че тези които сме посетили и други ,че ще предоставят оферти”, каза за bTV зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов.

Според заместник министъра пътуванията до САЩ и Швеция не биха дали повод да се оспорва процедурата, защото тя не е по закона за обществените поръчки, а става въпрос на междуправителствени преговори.

„Напротив, има позитивни сигнали за това, че сме били отворени в периода на офертите че сме били готови да консултираме по въпрос или чрез посещение”, отбеляза още Запрянов.
Според него моментът е исторически, защото ние не можем даси позволим да отлагаме повече модернизацията на ВВС.

„Единствената опасност би била, това което ни се предлага, ние да не можем да си го позволим, но аз очаквам, че всички са се съобразили с изискванията и че ще имаме  оферти, които да ни позволят да започнем преговори", обясни зам.-министърът.

В приетия от парламента документ за проекта има задължителни изисквания като срок на доставка, машините да са на въоръжение в други държави от ЕС и НАТО и да имат поне половината от ресурса си за експлоатация, ако са втора ръка.

На въпрос какво става, ако някоя държава с офертата си не се вписва като цена и срок на доставка или наличност, Запрянов отговори, че поради тази причина, след като се направи пълен анализ на всички оценки, ще можем да водим допълнителни разговори по офертите с отделните държави.

Класиране на офертите няма да има. Ще се разглеждат според това кои покриват задължителните условия и кои не, след което се преминава към преговори.