За първи път в България отбелязваме Деня за по-чист въздух. Призивът към всички е да оставят личните си автомобили и да използват градския транспорт поне за ден.

Въпреки призива, масово столичани не са склонни да използват градския транспорт вместо колите си. Напротив – всеки ден в София се регистрират около 800 коли.

Преподавателят Диана Колева реши днес да не използва личния си автомобил, за да стигне до работа, и се качи на градския транспорт.

Всеки ден тя тръгва от столичния квартал „Надежда”, където традиционно фините прахови частици са над нормата.

„В повечето коли има само по 1 един човек – шофьорът! Поне на днешния ден ходете пеша и използвайте градския транспорт, не е толкова трудно”, призова Диана.

Учудващо за нея, дори и с градски автобус, тя стигна навреме за работа.

И докато Диана Колева остави личния си автомобил и се качи на автобуса, то днес имаше хиляди хора, които не бяха чули за инициативата и се возиха в колите си през целия ден.

Има и такива обаче, които споделиха, че дори и да са знаели, отново са щели да се качат на автомобилите си.

„Не! Не! Нямаше как. Имам да си върша много неща и ми е трудно!”, сподели Латинка Бонева.

Други пък посочиха качеството на горивата за виновник на мръсния въздух.

Днес кметът на София Йорданка Фандъкова също се движеше пеша и се обяви „за” по-високия данък на старите коли.

„Разберете, трябва да се правят стъпки. Трябва да променим нагласата си. Няма как да искаме по-чист въздух, ако караме старите си коли”, заяви столичният кмет.

Снимка: btvnovinite.bg

Друга причина за мръсния въздух – над 55 000 домакинства в София се отопляват на твърдо гориво.

„На територията на София в последните дни имаме превишение на фините прахови частици в „Надежда”, „Павлово”, „Дружба” и „Хиподрума”, съобщи Златина Соларска от Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС).

От началото на годината най-големи превишения на фините прахови частици са регистрирани Пловдив, Горна Оряховица, Монтана и Плевен.

Междувременно депутатите приеха на първо четене промени в закона за чистота на атмосферния въздух. С тях се въвеждат норми за сяра, пепел и влага в твърдите горива за битово отопление. Предвидена е и конфискация на некачествени горива.