За първи път в България отбелязваме Деня за по-чист въздух. Призивът към всички е да оставят личните си автомобили и да използват градския транспорт поне за ден.
Въпреки призива, масово столичани не са склонни да използват градския транспорт вместо колите си. Напротив – всеки ден в София се регистрират около 800 коли.
Преподавателят Диана Колева реши днес да не използва личния си автомобил, за да стигне до работа, и се качи на градския транспорт.
Всеки ден тя тръгва от столичния квартал „Надежда”, където традиционно фините прахови частици са над нормата.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„В повечето коли има само по 1 един човек – шофьорът! Поне на днешния ден ходете пеша и използвайте градския транспорт, не е толкова трудно”, призова Диана.
Учудващо за нея, дори и с градски автобус, тя стигна навреме за работа.
И докато Диана Колева остави личния си автомобил и се качи на автобуса, то днес имаше хиляди хора, които не бяха чули за инициативата и се возиха в колите си през целия ден.
Има и такива обаче, които споделиха, че дори и да са знаели, отново са щели да се качат на автомобилите си.
„Не! Не! Нямаше как. Имам да си върша много неща и ми е трудно!”, сподели Латинка Бонева.
Други пък посочиха качеството на горивата за виновник на мръсния въздух.
Днес кметът на София Йорданка Фандъкова също се движеше пеша и се обяви „за” по-високия данък на старите коли.
„Разберете, трябва да се правят стъпки. Трябва да променим нагласата си. Няма как да искаме по-чист въздух, ако караме старите си коли”, заяви столичният кмет.
Друга причина за мръсния въздух – над 55 000 домакинства в София се отопляват на твърдо гориво.
„На територията на София в последните дни имаме превишение на фините прахови частици в „Надежда”, „Павлово”, „Дружба” и „Хиподрума”, съобщи Златина Соларска от Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС).
От началото на годината най-големи превишения на фините прахови частици са регистрирани Пловдив, Горна Оряховица, Монтана и Плевен.
Междувременно депутатите приеха на първо четене промени в закона за чистота на атмосферния въздух. С тях се въвеждат норми за сяра, пепел и влага в твърдите горива за битово отопление. Предвидена е и конфискация на некачествени горива.