Преди половин година учителят по английски език в пловдивската хуманитарна гимназия Христо Данев беше изгонен от директорката на учебното заведение заради танца Харлем Шейк в двора на училището. Причината за отстраняване на преподавателя беше видео, заснето в неучебен ден в двора на хуманитарната гимназия, като форма на извънкласна дейност за сплотяване на колектива.

Въпреки протестите на 600 родители и ученици, и въпреки отличните резултати от работата на Данев като учител, директорката изгони любимия на децата преподавател за „уронване на престижа на училището".

Вместо да попречи на учителската му кариера, уволнението на младия учител се оказва трамплин за развитието му. Първо той е поканен в най-престижното пловдивско училище - английската гимназия, и преподава там до края на миналата учебна година.

В понеделник г-н Данев започва работа като учител по английски в едно от най-престижните училища в София - втора английска гимназия „Томас Джеферсън".

Случката с танца Харлем Шейк е урок за Данов, но той продължава да вярва, че успешния учител е естествен и открит с учениците. Твърди, че лицемерният морал и деспотична строгост издигат стена между училището и децата.

„Аз в началото бях изключително строг, механизиран. И това не се възприемаше от учениците. Те виждаха един млад преподавател и си казват: Хайде стига бе, тоя 100% се забавлява като нас и сега на какъв се прави тука. Преподаването и заучаването е двустранен процес, а не подаване на информация към някаква група реципиенти. Ти не работиш с компютри, работиш с живи хора. И според мен твоите успехи се базират на това да успееш да ги надъхаш”, казва Христо Данев.

Според младия учител причината за провала на българската образователна система се корени в кризата в българското семейство. „Втори фактор е нуждата ние непременно да се справим с директиви, спуснати от висшата администрация”, добавя Данев.

Младият учител е убеден, че чиновниците, въвели делегираните бюджети, носят голяма част от отговорността са увеличаващата се неграмотност сред учениците у нас.

„Ученикът е завършил своя курс, прогимназиален етап. По презумпция той е грамотен, но той или тя нямат уменията, нямат и качествата да защитят ценза, дипломата. За много хора това обезсмисля и техния престой в училище. За съжаление делегираните бюджети обуславят доколко ние ще можем да вършим работата си, защото те гарантират заплащането ни. Всеки един ученик носи сума в бюджета на дадената образователна институция. Тоест той е ценен за училището и трудно някой може да си позволи загубата на съответния ученик или ученичка. И се започва - компромиси, компромиси, нечестни компромиси”, обяснява преподавателят.

Христо ще преподава в елитно училище. Голямата конкуренция, през която са преминали учениците му, предполага, че са мотивирани и знаещи.

Липсата на индивидуален подход, стандартизацията към децата липсата на избор в коя сфера от живота да се развиват още в средното училище, е нещото, което Христо Данев би променил в нашето образование. Би избрал и по-разбираеми и полезни учебници. Възмущава се безполезния и отблъскващ стил на авторите на български учебници.

Такава е системата на образованието ни през погледа на един учител, изхвърлен след сблъсък с морала на провинциалното училище, но същевременно оценен в елитната столична гимназия.