Министерството на образованието и науката е резервирано към идеята да има два вида учебници - за напреднали деца и за всички останали.
Аргументът е, че това крие рискове. Предложението дойде от председателя на Сдружението на директорите в средното образование.
Осмокласникът Кристиян Московски не крие, че е по-силен по български език и философия, за разлика от останалите предмети.
„Ако някой не е толкова напреднал, по-скоро бих му помогнал, за да стигне до моето ниво“, коментира Кристиян.
Председателят на Сдружението на директорите в средното образование предлага основните предмети да са на две нива - базисно и за напреднали ученици.
Всяко да е със съответните учебници, а децата сами ще избират нивото. Може да се формират отделни паралелки.
„Лошото е, че тези, за които са много трудни, те се отказват: „Това не е за мен“. Изобщо не прочитат ред. И в 9 клас едвам знаят таблицата, сричат, а учат по същите програми, по които учат в елитните училища“, казва Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование.
В едно издателство за учебници смятат, че трябва да има различни книги за учене. Но преценката да е на учителя. Затова са скептични към идеята на Александров.
„Аз не бих формулирала точно по този начин идеята за различните учебници, защото според мен е много вредно още от ранна възраст да се слагат на децата етикети: „Ти си за основния учебник, а ти си по-умен и за другия тип“, коментира Кина Андреева, гл. редактор на Издателска група „Просвета“.
Според министъра на образованието идеята е рискова.
„Защото означава, че от самото началото му казвате: „Вие ще се движите по една писта, вие по друга“. Аз предпочитам да има един базов учебник, който стриктно следва програмата, и да има учебни помагала, които допълват“, коментира министър Николай Денков.
Междувременно образователното министерство пита учителите какво мислят за образователните програми до 10 клас.
Вече се работи върху учебните текстове, от които да се махнат излишните академични термини.