Закон, който да предпази домакинствата от произвола на събирачите на дългове започват да пишат управляващите. Вицепремиерът Корнелия Нинова свика в парламента експертен съвет на коалицията, в който да бъде задвижен проектът.

„След тежките кризи, които настъпиха в България – икономическа, енергийна и социална и повишението на цените, хората са подложени на психологически, а на някои места по наша информация – и на физически натиск за събиране на вземания. Целта ни е държавата да си влезе в ролята и да защити семействата и домакинствата от колекторския произвол“, обясни Нинова.

Тя посочи, че дейността на този тип дружества не е достатъчно добре уредена – даже не е ясно с какви средства си служат те, за да извършват дейността си. Затова вероятно в Закона за защита на потребителите ще влязат правила и ред по събиране на вземанията. Ще има и възможност за съдебно обжалване. Ще се въведе и ред по отношение на допълнителните такси и лихви, които натоварват длъжниците в момента.

Важен въпрос е информираността им. Според Нинова още при подписването на споразумението за кредит трябва да е ясно, че задължението може да бъде прехвърлено. Няма да се позволява и колекторите да могат просто да поставят публични обяви пред жилищата, а ще бъдат задължени лично да уведомят нередовните платци.

При работата по новия закон ще се търси мнението и на потребителски организации.

Според Нинова сега има политическа воля за решаване на въпроса, но със сигурност ще има съпротива: „Обяснявам си предишното зацикляне на закона с такъв отпор, вероятно някой се е огънал“.

Сега очакването ѝ е до края на февруари законът да стане факт.

Коментарите

От Асоциацията на колекторите компании одобряват идеите, но уточниха, че те не начисляват такси върху дълга. Получават пари за труда си от фирмите, които ги търсят за събиране на задължението. Взимат това, което им посочват като дълг кредиторите. „Когато дългът стане съдебен – оттам нататък върху него се натрупват адвокатски хонорари, различни видове съдебни такси така че дали ние като колекторски компании, дали съдия изпълнителите, ние събираме това което ни е указано от закона!“, категорична е Райна Миткова от организацията.

От Комисията за защита на потребителите казват, че жалбите при тях не са много. „При нас те са за последните няколко години около 100, като процент от общия обем жалби, които получаваме не е много“, казва Димитър Маргаритов от КЗП.

Голяма част от проблемите обаче не са от компактността на комисията, защото касаят принуда, уточни председателят й.