Търговци и жители от ул. "Съборна" излязоха на протест срещу приетото от Столичния общински съвет решение за поетапно затваряне на улицата за автомобили. Промените влязоха в сила през юли, а според собствениците на магазините в района това сериозно удря по бизнеса им и ги застрашава от фалит.

Снимка: btvnovinite.bg

В четвъртък сутринта недоволните граждани се събраха, за да изкажат притесненията си, организирани от инициативен комитет "Спаси Съборна" и "Гражданско и Бизнес Обединение София Център".

Снимка: btvnovinite.bg

В момента отсечката от градската градина до ул. "Леге" е напълно затворена за превозни средства, с изключение на камиони на БНБ. От ул. "Леге" до пл. "Света Неделя" пък движението е еднопосочно, като според проекта до две години се предвижда цялата зона да стане пешеходна. 

Решението, гласувано от СОС, е на база на данни на доклад, изготвен от инициативата "Спаси София". Според търговците обаче данните са манипулирани.

Снимка: btvnovinite.bg

"Според тези данни по ул. "Съборна" минават нула автомобили. Такава улица в София знаете, че няма... И 10 хиляди пешеходци на ден. Ние поставихме наши устройства за правене на подобна статистика и се оказа, че данните са съвсем различни. Тоест, решението за затварянето на "Съборна" е взето абсолютно въз основа на неверни данни. Проектът се прави от чужди фирми, които не са запознати със спецификата на нашия начин на живот, на нашия манталитет", коментира бившата депутатка Юлияна Дончева, която също има магазин на "Съборна".

В момента пътното платно е стеснено с кашпи. Така местата за паркиране пред луксозните бутици са се свили от 94 на 12.

"Което е абсолютно недостатъчно за всички магазини, бутици, ресторанти, кафенета, живущи, офиси и банки, които обитават тази улица от дълго време. Това принуждава хората да въртят в кръг и да затрудняват съседни зони. По никакъв начин не подобрява реално качеството на въздуха или нивото на шум, за което от "Спаси София" говорят", казва Йовчо Горев, служител в един от търговските обекти. 

Според него това създава дисбаланс и изкуствен конфликт между пешеходците и автомобилите в района.

Недоволни са и живущите на ул. "Съборна". Елисавета Гурова, която е преподавател в Софийския университет, е подавала жалби, но обратна връзка така и не получила. Тя също е против промените и твърди, че никога на улицата не са съществували проблемите, описани в доклада на "Спаси София".

Снимка: btvnovinite.bg

"Тази кооперация е с 55 апартамента и тук срещу нас има само 12 паркоместа, като повече от половината са служебен абонамент", посочва Гурова. 

По думите ѝ големият страх на живущите е, че ако магазините фалират, улицата ще се напълни с ресторанти и питейни заведения, което е предпоставка за повече шум и липса на спокойствие.

Междувременно от "Спаси София" застават зад проекта и посочват, че той е бил подкрепен от общинските съветници.

"Кое е по-важно: Интересът на 17 хиляди пешеходци или интересът на няколко собственика на магазини – бивши депутати, за луксозни стоки", коментира независимият общински съветник Борис Бонев.

Снимка: btvnovinite.bg

Той е категоричен, че данните за трафика не са манипулирани и предлага на търговците решение – паркиране в подземните паркинги на метростанция "Сердика", които, по думите му, били празни.

"Никой никога не е гарантирал, особено в най-добре обслужената с градски транспорт зона може би в цяла България, че всеки ще може да достигне с автомобил непосредствено до вратата си. Световната практика ясно показва, че пешеходните зони стимулират бизнеса", заяви още Бонев. 

В същото време от Столичната община казаха за bTV, че са в диалог с търговците и живущите на ул. "Съборна". Обсъжда се и създаването на нова експертна комисия, която да се занимае с въпроса.