Българската страна няма да е ощетена от събирането на пътните такси по Дунав мост 2. Договорено е контролният пункт за събиране на таксите да бъде на територията на Румъния, но това съвсем не означава, че тя ще прибира средствата. Те по всяка вероятност ще се разпределят на базата на направените инвестиции – в случая 226 млн. от страна на София и едва 48 млн. евро от страна на Букурещ.
Така транспортният министър Ивайло Московски коментира пред bTV информацията в публичното пространство, че България ще прибира само таксите от жп трафика, докато Румъния взима парите от автомобилния транзит по моста. Преди дни това потвърди пред bTV и регионалният министър Лиляна Павлова с надеждата, че тази договореност от 2000 година може да бъде променена в наша полза.
„Още по отношение на цените – при потоците от България към Румъния ДДС-то върху таксите ще остава за нашия бюджет. Трафикът се очаква да е с нарастващи темпове – около 100 хиляди превозни средства са прогнозите за догодина”, обясни още Московски и потвърди, че заедно с колежката му Павлова работят по възстановяването на инфраструктурата около съоръжението над Дунав.
Транспортният министър отбеляза, че преди 3 години правителството заварило проекта за моста с нерешени проблеми - около концесията на насипните материали, смяната на фундамента и т.н. Сега с финализирането на Дунав мост 2 се очаква икономически подем за региона, който образува най-бедната зона в Европа.
„До седмица заминава наш екип за Букурещ за преговори. До 1-2 месеца може да бъде приключен изцяло проектът и мостът да се пусне в действие”, допълни Ивайло Московски.
Той засегна и друга важна тема за инфраструктурата на страната – състоянието на БДЖ. Министърът призна, че влаковете у нас са едни от най-старите в Европа, тъй като „безотговорно са били управлявани, безхаберно са се отнасяли правителствата през годините към БДЖ”. Нещата обаче се променяли в положителна посока.
„Инвестираме в момента в инфраструктурата, която да позволява на новите влакове след време да се движат по-бързо. 1,5 млрд. лева се инвестират в релси, контактна мрежа, железен път. 300 млн. лева може да ползваме след 2014 година по оперативна програма за закупуване на нови композиции”, подчерта Московски.
По думите му товарните превози все още работят на загуба, а към момента общите задължения на БДЖ са в размер на 750 млн. лева. „Караме по плана за преструктуриране на задълженията. Върви продажба на неоперативни активи, потенциалът е добър”.
Ивайло Московски обясни, че ведомството му работи по още нови проекти - електронно правителство, което ще заработи напролет; модернизация и разширение на терминал 1 на софийското летище; продължаване на метролиниите до аерогарата и до кв. „Младост 4” в столицата.