Проблем е възникнал в електронната система на Гаранционния фонд и е спрял работата на застрахователните компании в страната.

Проблемът е блокирал издаването на полиците по задължителната за водачите „Гражданска отговорност“. По думите на застрахователи от дни нямат връзка с платформата.

„Системата не работи от събота. Бяхме информирани, че е планирана профилактика с цел подобряване на услугите, предлагани Гаранционния фонд за времето от 8:00 ч. на 29 юни до 8:00 ч. на 30 юни“, каза за БТА Петко Атанасов, експерт по „Автомобилно застраховане“ към застрахователна компания, цитиран от БТА.

В понеделник и днес, вторник, системата отново не заработва.

„Отново нямаме връзка с платформата, т.е. от понеделник нямаме информация какво се случва, а само и единствено проблеми. Не можем да издаваме полици, не можем да пускаме сметки, не можем да правим анекси. Всичко, което е свързано с Гаранционния фонд или иначе казано с „Гражданската отговорност“, е блокирано“, каза експертът.

„С вързани ръце сме. В някакви откъслечни моменти, за около десетина минути за целия ден системата тръгва и после пак не може да се ползва. Не искаме да връщаме клиенти, но като не ни се дава възможност да работим, ние не можем да ги обслужим“, обясни Петко Атанасов.

Според застрахователи такъв срив на системата е имало няколко пъти досега през годините. Проблемът е водил до голямо напрежение сред собствениците на автомобили, възпрепятствани да ги управляват, заради невъзможността да им бъдат издавани застраховки „Гражданска отговорност“.

От Гаранционния фонд посочват, че към момента повечето технически проблеми са отстранени, което дава възможност за подаване на заявки и съответно сключване на застраховка "Гражданска отговорност". "Все пак, възможно е да възникнат случаи на забавяне в обработката на заявките към системата в резултат на затрудненото й функциониране през последните дни или поради текущи технически дейности", добавят от фонда. Активната работа по отстраняване на техническите проблеми продължава, като очакванията са утре (3.07.2024) да бъде възстановено нормалното функциониране на системата.

Междувременно Комисията за финансов надзор съобщи, че е уведомена от Гаранционния фонд за профилактиката в периода 29-30 юни. "Застрахователните компании, предлагащи задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, са били уведомени за временното спиране на системата на Гаранционния фонд. В периода на временното спиране на системата са постъпили значителен брой заявки за сключване на застраховки „Гражданска отговорност“, което може да доведе до забавяне на нейната работа", посочват от КФН. 

Комисия за финансов надзор напомня, че наличието на застрахователен договор за задължителна застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите се удостоверява със застрахователна полица.