Когато има криза, всеки пести от сигурност, защото тя е най-скъпа. Това е най-големият проблем във връзка със зачестилите в страната обири на пощенски и банкови клонове. Около тази позиция се обединиха в предаването „Тази сутрин” комисар Николай Григоров, началник на „Охранителна полиция” към МВР, и ген. Петко Ангелов – представител на Сдружението на фирмите за охрана.
Според тях при последния обир на столичен банков клон, станал във вторник, има пренебрегнати няколко изисквания за безопасност – не е имало преграда между клиентите (в случая нападателите) и служителката на касата, липсвало е и необходимото по закон бронирано стъкло.
„Така е и с инкасо автомобилите. За тях, например, трябва да има втори вход, за да може да спре близо до вратата и направо да се влезе в трезора – в защитеното помещение, да не се минава през салона. Масово обаче това и други изисквания не се изпълняват. Всеки решава докъде може да поеме риск”, заяви комисар Григоров.
По думите му компаниите много често решават, че е по-евтино просто да се застраховат. Позицията им донякъде се дължи и на факта, че клоновете им се отварят в помещения, които често сменят предназначението си. Обраното преди ден представителство на „Алианс” било преди това сладкарница.
Генералът на свой ред увери, че се взимат всички необходими мерки за обучение на персонала по такива пощенски и банкови клонове – чрез тренировъчни програми се разигравали различни ситуации и реакциите им.
„Най-важното е да се запази животът на хората и да не се допусне използването на оръжие. Съветваме служителите да не предизвикват нападателите, просто да им дадат парите. Такава е и световната практика”, заяви Ангелов.
По данни на полицията 12 са обирите на банки, пощи и банкомати за тази година, а за миналата са били 11. По 2 разкрити случая има както за 2011-а, така и за 2012 г.