Стъпка назад в посока безплатно паркиране на живеещите в центъра на София няма да има. Категоричната позиция на Столична община бе заявена за пореден път въпреки протестите на недоволни столичани.

„Улиците са за всички, те не трябва да бъдат ползвани като безплатен паркинг”, каза пред bTV общинският съветник от ГЕРБ Валя Чилова преди поредните преговори по новите правила за платено паркиране в центъра на София. На работна среща проблемът ще обсъдят отново председателят на Столичния общински съвет и недоволни софиянци.

Сред основните тези на протестиращите е, че въвеждането на годишен абонамент от 150 лева за паркомясто е дискриминация по местоживеене. Според тях сегашният вариант е антисоциален, защото противопоставя хората. „Не трябва да плащам за това, че живея, където и да е”, заяви музикантът Иван Лечев, който е сред недоволните.

Чилова обаче заяви, че от същото могат да се оплачат и в останалите квартали, които пък ще трябва да плащат, за да паркират в центъра. Тя повтори думите на столичния кмет, че промяна в наредбата ще има, а целта е столичани да живеят в по-малко задръстен от коли и по-чист град.

Протестиращите казаха още, че с действията си целят да спрат увеличаването на площта на платените зони за паркиране, които според тях в бъдеще ще обхванат територията на цялата столица.

Недоволството на софиянци събра 23 000 подписа срещу новите правила за паркиране. В Софийския административен съд е внесен и иск за отмяна на Наредбата за движението в Столична община.

Как е по света?

Спирането по улиците във Виена струва 4 лева на час. Може да се спира максимум за два часа, а в идеалния център - до час и половина. Платено е паркирането по улиците в почти целия град - плаща се за зони от първа до девета, плюс 15-та и 20-та зона.

Живеещите в рамките на виенската синя зона плащат 340 лева на година за автомобил. Заедно с таксата за обработка на молбата паркирането за живеещите в австрийската столица струва около 370 лева. Това е около два пъти и половина повече от готвената в София такса, но три пъти по-висок е и стандарта на живот в Австрия, ако сравним брутния продукт на двете страни. Затова можем да приемем таксите за почти равни.

Право на паркинг във Виена имат само собствениците на автомобилите, живеещи в дадената зона. Правото за паркинг - винетка на хора, които ползват служебни коли се доказва с трудови договори и документ за платени осигуровки от работодателя.

Моделът на Виена е колкото сходен, толкова и различен със софийския. Първата разлика е в по по-големия обхват на платените зони във Виена, а втората - по-големите рестрикции за идеалния център на австрийската столица.

Дори притежателите на паркинг-винетки за централните зони нямат право да спират за повече от час и половина в рамките на един ден по улиците в идеалния център на Виена, дори да живеят там. На улици като Mariahilfer Straße, Lerchenfelder Strabe, Alser Strabe и други, живеещите и приходящите имат равни права - паркиране до час и половина на ден.

Повечето от живеещите в топ центъра на австрийската столица не ползват автомобили в града.

Въпреки новите правила за паркиране в София, рестрикциите за автомобили остават значително по-сериозни във всички останали големи западноевропейски градове. В центъра на Рим например има пълна забрана за влизане на автомобили. За влизане в центъра на Лондон се плаща 25 лева + от 8 до 10 лева на час за паркиране. Така влизане за два - три часа в центъра на британската столица струва около 50 лева само за такси и паркиране.

Почти невъзможно и неприлично скъпо е да се паркира в центъра на Барселона, Амстердам, Копенхаген.

На изток в столицата на Хърватия, Загреб се плаща 2, 60 лева на час за паркиране в централната част на града, а максималното време за спиране е 2 часа.

Живеещите в центъра на Загреб плащат 320 лева на година за да паркират пред домовете си, спрямо 150 за софиянци. Дори отнесено към 30% по-високите доходи в Хърватия, жителите на Заграб отново плащат повече в сравнение с готвената такса за българите.

Дори в по-малки градове, например унгарския Сегед, централните зони са достъпни само до два часа на ден срещу 3 и 50 лева на час.

Успяваме да открием и една европейска столица, в която цените за паркиране в центъра вече ще са по-ниски от тези в София. Такава привилегия имат само в Букурещ. Там живеещите в центъра плащат едва 35 лева на година за да паркират пред дома си. Но в Букурещ се плаща и за автомобилите на живеещите извън централните зони.

Изтъкнатият мотив на общините в Лондон, Копенхаген, Амстердам и други да въведат високи такси за паркиране е не събирането на повече пари. Кметовете и общинарите в тези градове призовават хората да не плащат тези високи такси, като изберат градския транспорт или велосипеда за придвижване в града.