Във връзка със зачестили сигнали за завишени сметки за консумация на вода вследствие на фактурирани високи общи нужди, “Софийска вода” инициира поетапни проверки на случаите със сгради (етажна собственост) с повече от 20 имота, в които са изчислени общи нужди над 20% и са фактурирани сумарно над 400 куб. метра вода, съобщиха БГНЕС, позовавайки се на информация от дружеството.

Изготвен е график за поетапна специализирана проверка и установяване на реалните причини за всеки от тях в следващите няколко месеца.

Към този момент вече са предприети две специализирани проверки на случаите в ж.к. Младост 1, бл.40 и кв. „Сухата река“, бл. 18. Анализирани са данните в системата на “Софийска вода” по отношение на коректността на показанията на общите водомери и метрологичната им годност. И в двата случая е потвърдена изправността на общите водомери, които са собственост на дружеството и коректността на отчетените по тях данни.

Установени са завишени сметки за вода, вследствие на реално изчисление и фактуриране на общи нужди за по-дълъг период назад. В единия случай периодът е 6 месеца, а в другия - 1 година. Причина за това е системно неосигурен достъп от страна на живущите на проверителите от “Софийска вода” до общите водомери на двата блока, както и до голяма част от индивидуалните водомери на клиентите. Това е предпоставка за неточно отразяване на консумацията в различните имоти, а когато е системно в продължение на месеци, след едно успешно извършено отчитане на общия водомер, разликите се фактурират сумарно за целия период.

В подобни случаи, за да се установи точната причина за големи разлики в отчитането, “Софийска вода” следва процедура, която засяга случаи с установени общи нужди над 20%. Като първа стъпка дружеството изпраща писмено известие до клиентите за установената голяма разлика. След това инициира специализирани проверки на няколко етапа: анализ на съществуващите данни в системата на дружеството, изправността на общия водомер и след това комплексна физическа проверка на място с пълен обход за реален отчет на имотите в етажната собственост, както и указва съдействие за обследване на техническото състояние на вътрешно-сградната инсталация за наличие на евентуални течове.

За този последен етап е необходимо пълно съдействие от страна на живущите и осигуряване на 100% достъп до апартаментите. В противен случай, проверката се компрометира и казусът отново остава нерешен.

В резултат на всички тези действия, при доказана неточност в изчислението на общото потребление по вина на дружеството, данните за консумацията на вода на всички засегнати клиенти се коригират в системата на “Софийска вода” и се издават нови коректни фактури. Ако междувременно клиентите са платили по-висока сметка, след направената корекция клиентът може да избере да вземе обратно надплатената сума или тя да бъде усвоена чрез приспадане при бъдещо фактуриране.

Дружеството с тревога установява, че напоследък подобни случаи не са изключение най-вече в кварталите с високо строителство и голям брой живущи в столицата. От началото на годината до сега са инициирани и проведени 40 подобни проверки. Отделно по изрично изискване от страна на клиенти и с по-ниски общи нужди са направени 303 броя проверки.

Анализ на резултатите от проверките през годините показва, че възможните причини за формиране на количества Общо потребление са:

• Недобро състояние на вътрешната инсталация и невидими течове по нея;

• Ползване на вода в общи помещения и прилежащи площи, за които няма открити партиди;

• Неизправни индивидуални водомери - извън метрологична годност или повредени;

• Имоти без монтирани индивидуални водомери от страна на живущите и отчитащи се на база;

• Системно неосигуряване на достъп на проверителите до водомерите за отчитане на реални показания;

• Декларирани като необитаеми(неизползваеми) обекти, които се ползват/обитават;

• Подадени неточни самоотчети от потребителите.

В следващите няколко месеца “Софийска вода” се ангажира да извърши проверки на всички случаи с установени общи нужди над 20% за своя сметка, съгласно описаните етапи, като апелира за пълно съдействие и отговорно отношение от страна на клиентите си.