В столицата поредният опит за разширяване на платеното паркиране раздели жителите на града. Едни подкрепят идеята, а други припомнят, че след обществени обсъждания, вече няколко пъти са я отхвърляли.

Докато се търси решение как все повечето коли в София да паркират, ние проверихме разчетите на Центъра за градска мобилност за приходите от нарушители.

Над 25 400 са репатрираните коли, което е струвало около милион и половина лева на нарушителите.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

В кварталите пък са наложени почти 170 000 фиша.

Снимка: bTV

Това е коствало на шофьорите няколко милиона лева.

Близо 44 милиона пък са общите приходи от платена зона, абонаменти, скоби и вдигнати коли.

Парите са изразходвани за издръжката на Центъра за градска мобилност, поддържка на зоните, както и дофинансиране на градския транспорт.

„В кварталите без платена зона правилата за паркиране от Закона за движение по пътищата не се прилагат“, посочва Васил Печев.

Само на една улица в  кв. „Студентски град“ виждаме 44 коли след знак, забраняващ престоя и паркирането. Това са над 2600 лв. в такси за репатриране.

Снимка: bTV

„То се прилага само в определени моменти. Особено в „Студентски град“ прави впечатление как два пъти в годината обикалят с паяци и прави впечатление, че не вдигат всички коли“, казва Васил.

 

В момента се паркира и по тротоари и велоалеи. Васил подкрепя идеята за платена зона в „Студентски град“, но смята, че първо трябва алтернатива.

„Може би е хубаво да се измислят някакви паркинги… това ще улесни изцяло и трафика“, казва той.

Според Центъра за градска мобилност разрастването на платените зони за паркиране спомага за реда в града. В момента обаче нямат капацитет стриктно да прилагат правилата извън тях.

„Град като София, в който ежедневно се извършват стотици нарушения при паркирането, не е възможно нито принудително да се преместят всички ППС, паркирани в нарушение, нито да се глобят“, казват в своя позиция от ЦГМ.

Хиляди са наложените глоби, но поради малкия им размер според ЦГМ – между 20 и 100 лв. за фиш, 30 лв. за скоба и 60 лв. за репатриране, те нямат възпиращ ефект.

От СДВР обясниха за bTV, че периодично извършват акции по санкциониране на неправилно паркирани автомобили извън платените зони, но в Общинска полиция също има недостиг на кадри за тази цел.

В „Слатина“, друг от районите, в които се предлага разширяване на зоната, хората вече два пъти отхвърлиха такава идея – през 2022 и 2023 година.

„То и сега ще го отхвърлят. Това е паркинг на блока. Няма как 2 лв. на час“, казва Николай Ночев, жител на „Слатина“.

Все пак признават за недостиг на паркоместа.

Част от хората искат първо изграждане на многоетажни паркинги, реформа в издаването на разрешителни за строеж, които да задължават за повече паркоместа, по-бърз градски транспорт и едва след това да се налагат нови ограничения и такси.

В „Слатина“ се строи многоетажен паркинг, който да облекчи проблема.

„Решението не е само в зониране, не е само в събиране на такси, а градоустройствено. Да има хора, които да се грижат, да следят правилата да се спазват, тъй като в момента в квартала няма такъв контрол изобщо, а би трябвало да има и без зона“, казва Ралица Иванова.

В предложението е заложено по-висока такса за паркиране в идеалния център, а 1/3 от парите да отиват във фонд за изграждане на нови паркинги. Къде обаче могат да бъдат построени такива и дали идеята ще бъде одобрена, ще реши Общинският съвет.   

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK