Между 2 и 4 млн. лв. месечно е трябвало да плащаме за охрана на небето ни. Вицепремиерът и министър на отбраната Стефан Янев разкри сумата, която екипът на Николай Ненчев във военното министерство е смятал да плаща на чужди военновъздушни сили за охрана на въздушното пространство.
Охраната на небето ни срещу заплащане беше първоначалният мотив за оставката на президента Румен Радев като командир на ВВС. Днес министърът на отбраната в служебното правителство разкри, че според концепцията изпратена от екипа на Николай Ненчев в НАТО България е била готова да плаща за съвместната охрана с чужди самолети.
"Подготовката за концепция за съвместната охрана, която е финализирана през февруари миналата година и на 23 февруари е изпратена в НАТО, е дълбоко погрешна в един аспект и той е финансовият. Във финансовата част на концепцията е заложена грешна философия като при осъществяването на Air Policing - охрана на въздушното пространство при Балтийските държави, които нямат собствена авиация и още след приемането им в НАТО е решено охраната да се осъществява от други държави", поясни Янев.
В разходите, които се очаквало да поеме българската държава като домакин се включват горивото, издръжката на самолетите и предоставяне на базисни услуги по летищата. Като едновременно с това се изпраща и оферта до полското правителство. За да е по-силен ефектът, се изпраща същата концепция на Полша и когато представители на Полша пристигат за предварително проучване поставят въпроса къде са им хотелите, сим картите и автобусите. Ние нямаме тези пари и започват идеите как да се реши този въпрос".
Министър Янев добави, че е поставил задача на щаба на отбраната и правна дирекция в министерството да денонсират финансовата част от концепцията пред съюзниците. Но при Полша трябват повече дипломатически усилия да се преодолеят очакванията в тази посока.
Тази година съвместно изпълнение на охраната на въздушното пространство ще има с италианци. Миналата година експериментално тази мисия беше осъществена с американските ВВС като за това държавата не е плащала нищо.
Същевременно министърът обяви, че военновъздушните ни сили разчитат на късмет, защото летят под 40 часа при норматив в НАТО от 180 летателни часа годишно. Янев получил уверение от руското посолство , че доставката на резервни части като двигатели и кутии на самолетните агрегати за българските МиГ –29 ще бъдат доставени в срок.
Проектът с новия изтребител също трябва да получи развитие. На 13 март се очаква да пристигнат отговорите на фирмите , до които българската държава е изпратила запитване за оферти.
Не е имало 100 поръчки на прокурор, заяви още служебният военен министър. Проверени са 100. В 45 има нарушения е установила проверката в Министерството на отбраната. По 9 от тези процедури има индикатори, с които се занимава прокуратурата. 36 процедури са предадени на Агенцията за държавна финансова инспекция.
Министърът изнесе случай на късно утвърждаване на годишния план за обществени поръчки и коригиране на плана за строителство. Поръчка за доставка на храни и напитки е стартирала през август, когато срокът за изпълнение на договора е изтекъл. Договори за ремонт на техника без контрол за изпълнение подписан. От август 2015 г. досега са доставяни храни и напитки за МО без обществена поръчка. Похарчени са по този начин бюджетни средства на стойност няколко милиона лева.
През 2016 г. договорът за доставка на акумулатори за половината сума са доставени. За останалите не е ясно кога ще бъдат доставени.
В друг случай 5 договора за доставка на автомобилни гуми като 15-18% не са доставени и МО не е приело действия да си възстанови авансово преведените суми. Неизгодни договори за доставка на сим карти и електрическа енергия, забавяне на доставки на облекла също са сред констатациите на проверката.
Янев коментира и увеличеното присъствие на НАТО в Черно море
Член 4 от ЗОВС отбраната е наша отговорност и се изпълнява съвместно със страните членки на НАТО. Увеличаването на присъствието означава повече учения. Брой кораби приблизително еднакви. Такъв тип учения се провеждат от години и това се прави регулярно. Страните извън Черноморския басейн се съобразяват с конвенцията от Монтрьо.
Мерките за засилено черноморско сътрудничество са дадени за разработване на срещата в Уелс 2014 г. в последствие след като се работят през различните органи на НАТО следващият крайъгълен камък във взимането на решение е срещата на върха във Варшава и след Варшава можем да кажем, че сме в режим на прилагане.
Практически от военните органи се казва какво следва да се случи. Това включва интензивност на военните учения и повишаване на съвместимостта и ситуационната осведоменост. Няма нищо ново и наистина е така. В политическото пространство чухме реакция на Русия, но генералният секретар на НАТО говори за точно калибрирани усилия дефанзивни маневри и обмен на информация между НАТО и Русия.
Служебното правителство като предходните работи в една и съща посока както споменах на срещите на върха. Не се различаваме по нищо от останалите страни членки, каза Янев.