Столичният кмет Йорданка Фандъкова разпореди пълна проверка на проекта за релсовия път по ул. "Граф Игнатиев" след репортаж на bTV. Разказахме ви как фирмата "Джи Пи Груп" печели търга с конкретно предложение за материал, който трябва да бъде вложен при реконструкцията на трамвайното трасе.
Месец след като строителството вече е започнало фирмата използва друг материал, заради който преди това от търга е отстранен неин конкурент.
Ключов елемент в ремонтите в центъра е обновяването на трамвайните релси.
Мотрисите минават на метри от обитаеми сгради. За да ги опази от вибрациите, проектът за ремонт на "Граф Игнатиев" предвижда полагането на така наречените "виброизолационни подложки". Те би трябвало да поемат до 80% от трусовете, предизвиквани от трамваите.
Повече от месец след като "Джи Пи Груп" вече е започнала работа председателят на борда на директорите на Столичния електротранспорт предлага подмяната на материалите, въпреки че преди това именно заради и тях е отстранил другия кандидат.
Експертен съвет узаконява смяната на ключовия материал. Поетата групова отговорност обаче не отменя факта, че Столичната община нарушава закона за обществените поръчки, подчертава адвокат Грета Ганева.
"Изглежда, че се касае за следното: със законни средства са постигнати забранени от закона цели. Това в правото се нарича "заобикаляне на закона", изтъкна тя.
Всяка промяна в поведението на общината е удостоверена с подписа на зам.-кмета Евгени Крусев. Затова от "Спаси София" искат неговата оставка и са изпратили сигнали за нарушенията до всички български и европейски разследващи органи.
Заради промяната инженерът, който проектира релсовия път, се отказва от собствената си работа. Той подчертава, че поставената подложка би усилила опасния ефект на вибрациите върху сградите, и твърди, че подмененият материал бил доставен в София още преди общината официално да е сменила позицията си.
"Строителни материали в София има много. Не мога да ви кажа кое кога е доставено", каза Крусев.
Освен че подложките, с които „Джи Пи Груп” печели търга, са нови, а в момента се поставят изработени от рециклирани стари гуми, има и разлика в цената. Заложените в проекта струват около 35 евро на квадрат, а тези, от рециклирания материал са с около 10 евро по-евтини.
От "Спаси София" изчисляват, че с промяната фирмата си спестява около 200 000 лева за цялото трасе.
Материалите са от водещия европейски производител в бранша, коментираха в писмена позиция от компанията "Джи Пи Груп". Изборът на вида и дебелината на подложката е направен, след изчисления от производителя. От "Джи Пи груп" заявяват още, че вложеният материал е най-подходящия и най-устойчивия, който се предлага за подобен тип конструкции.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви, че е разпоредила проверка. "Общественият интерес е да не бъде платено повече за нещо, което струва по-малко при промяна на материалите, и това е разписано като процедура в договора", написа тя във "Фейсбук".
Червената опозиция в Общинския съвет поиска оставката на самата Фандъкова.