Държавната агенция за технически надзор започва вътрешна проверка след разследване на bTV за неработещия регистър на асансьорите.
Още преди три години aгенцията е платила близо 700 хиляди лева на изпълнителите на обществените поръчки за регистър и уеб приложение към него.
Две са обществени поръчки, проведени от техническия надзор, на обща стойност 646 хиляди лева с ДДС.
По първата са платени 286 хиляди лева с ДДС. Парите са получени преди 3 години.
Малко след това се провежда и втора поръчка – за уеб приложение на стойност 360 хиляди лева с ДДС. И двете към момента не функционират.
Петима са кандидатите за създаване на регистъра. Търга печели фирмата „Инфосистемс Интернешънъл”. Според юристи, запознати с поръчката, техническият надзор сключва договор с изпълнител, който има неясен собственик. „Като едноличен собственик на капитала е офшорна компания, регистрирана в Кипър”, каза Александър Тонев, адвокат.
Фирмата получава 286 хиляди лева с ДДС, осигурени от оперативна програма „Административен капацитет”.
На адреса на „Инфосистемс Интернешънъл”, фирмата изготвила регистъра, се оказва, че техен офис няма. По телефона от фирмата отказаха коментар.
Кандидатите по втората обществена поръчка са 6 – приложението трябва да бъде използвано в реално време при инспекциите на техническия надзор. Победител е „Евро проект Партнърс”.
„Самото дружество е регистрирано няколко месеца преди обявяване на обществената поръчка, т.е. февруари 2015 г. – през август 2015 г. е обявена обществената поръчка, тоест то е било едно стартиращо дружество с 20 лева капитал. Сами можете да предположите колко има опит в изпълнението на такива проекти”, каза адвокат Тонев.
Година след получаване на парите по проекта дружеството сменя името и предмета си на дейност. Преквалифицира се във фирма за производство и доставка на перилни препарати. На адреса, където би трябвало да се помещава фирмата, изготвила мобилното приложение към регистъра, екип на bTV не откри никого. По телефона отказаха коментар.
Поръчките са проведени, когато шеф на техническия надзор е Стефан Цанков. Той твърди, че търговете са били прозрачни. „Нали не ме карате да нося отговорност за институция, в която нямам нищо общо 2 години и половина след като съм я напуснал”, заяви Цанков.
И за двете поръчки няма заложено изискване спечелилите да поддържат системите и след изработването им.
Надценени ли са обществените поръчки и как е направен софтуерът на регистъра – разследването ни продължава утре в bTV Новините.