Концесията на Летище София има много предимства и нито един недостатък, заяви министърът на транспорта Росен Желязков пред депутатите в парламента.
До изслушването му се стигна след обвинения от страна на лидера на БСП Корнелия Нинова, че правителството готви „подарък на концесионера“.
Председателят на социалистическата партия отправи редица критики към кабинета и попита вярно ли е, че Министерският съвет се готви да отложи изпълнението на задълженията на концесионера с 10 години, но не и на правата му. По думите ѝ така той ще влезе във владение и ще и ще има възможност да започне съкращаване на работници или да повиши летищните такси за пътниците.
Транспортният министър потвърди, че през октомври миналата година концесионерът е направил предложение за възстановяването на икономическия баланс на концесията след спада в авиацията заради COVID-19, включващо отлагането на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години за срока.
„Предложението включва увеличаване на размера на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро. Концесионерът потвърди ангажимента си за плащането на авансовото концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. с ДДС, както и изграждането на нов Терминал 3 до десетата година от срока на концесията. Концесионерът заяви, че това са условията, при които финансиращите институции биха финансирали проекта“, обясни Росен Желязков, цитиран от БГНЕС.
Той подчерта, че по този въпрос трябва да се произнесат службите на ЕК и едва тогава той ще внесе доклад на Министерския съвет, с който да направи конкретно предложение.
Росен Желязков допълни още, че ако страната ни не приеме предложението на концесионера, няма да получи първоначалното възнаграждение, което той определи като „сериозен приход в държавния бюджет“. Ако концесионният договор пък бъде развален, ще бъде изгубена възможността за инвестиции в летището, стана ясно още от думите му.