Трамваите по линиите 6,8 и 12, с които сме свикнали, излизат в пенсия. На тяхно място ще се движат 27-годишни швейцарски мотриси. Спорно е обаче дали те ще решат проблемите на майките с колички и хората с увреждания.
Общата стойност на трамваите е близо 6 милиона лева, а алпийската държава поема 85% от финансирането. Останалият 1 милион ще плати София.
В Базел тези мотриси са известни още като "краставиците", каза посланикът на Швейцария в България Денис Кюбел. Името им идва не само от ярко зеления цвят, но и от асиметричната форма.
Eдна от екстрите, от които се възползвали в Базел, е нископодовата част, която трябва да служи на майки с колички и хора в неравностойно положение. Оказва се обаче, че помощната платформа не е съвсем пригодена за софийските улици.
Тротоарът е на много по-ниско ниво от това на платформата, а на много от спирките в София дори липсва перон, посочват граждани.
“Нископодовата част осигурява безпрепятствано качване от ниво "тротоар". На нея няма никакви стъпала и точно това е предимството й.”, коментира заместник-кметът Евгени Крусев.
От общината обясниха, че започват ремонти на спирките с цел те да станат по-достъпни за качване.
Друга екстра, която отличава новите мотриси, е максималната им скорост - 60 километра в час. Ватманите обаче споделят, че софийските улици не я позволяват и не биха я изпробвали.
От неправителствената организация “Спаси София” също са скептични колко време ще издържат така запазените трамваи от Швейцария.
“За съжаление, последните години Столична община не направи никакво усилие да подобри инфраструктурата на трамвайният транспорт. Колкото и добре да се опазват в депата, тези превозни средства по разбити релси и по непригодни за движение трасета няма да издържат много”, каза председателят на организацията Гергин Борисов.
От общината обаче са категорични, че софиянци ще се възползват все повече от иновациите в транспорта. До края на годината ще бъдат пуснати в движение всичките 28 швейцарски "краставици".