Качеството на магистралите зависи не само от това как ще бъде положен асфалтът, но и от всички пластове и материали. Допитахме се до експерти какво трябва да представлява една добра магистрала и какво означава качествен ремонт.

Магистралите са пътища с тежък трафик, затова изграждането и ремонтът им изискват много повече. Най-отдолу е трошеният камък, чиято дебелина варира спрямо проекта на пътя от 25 до 55 см.

Над него, в зависимост от спецификата на пътя, може да се положи слой цимент и баластра. Ако е предвиден, се правят промени в размерите на другите слоеве.

Следва пласт от битум и баластра, който може да достигне до 30 см. Над него е предпоследният слой от асфалтобетон.

А най-видимото - горният слой на един аутобан, е асфалт с дебелина между 4 и 6 см.

Как и какво да се ремонтира, за да не се налага ремонт на ремонта?

Подмяна на асфалтовата настилка, подобряване на отводняването и нова маркировка - предвиденото от Пътната агенция е достатъчно и според експертите и за участъка от 12 километра на АМ „Тракия“, който от днес е в ремонт.

„Видимо трябва да се направи фрезоване с дълбочина около 15 см и да се сложат нови два пласта", заяви инж. Ясен Ишев.

По думите му, в този участък не е необходимо да се пипа по-надолу. 

Но между Стара Загора и Чирпан - участък, който е в изключително лошо състояние и с ограничение на скоростта, има нужда от много повече ремонти, категорични са експертите.

„Трябва да се слезе по- в дълбочина или да се усилват повече долните пластове – не само първите два пласта да се махнат, но и да се слезе до третия пласт - битомизираната баластра и мрежи да се сложат“, допълни инж. Ишев.

Експертите отчитат още, че нашите пътища са проектирани за по-ниско натоварване и при ремонтите този пропуск може да бъде коригиран.

„Може, като се увеличи дебелината на пластовете асфалт“, каза инженерът.

Опасения има и дали новата маркировка на „Тракия“ в участъка на ремонта ще бъде достатъчно качествена:

„В последно време се появиха доста колеги, които полагат маркирока, която е негодна да бъде употребявана по българските пътища, тя е некачествена и няма необходимите елементи за светлоотразителност  при мокро време и нощно време, така че това е един много сериозен проблем и аз се надявам възложителят да обърне внимание“, заяви Диана Русинова.

При качествено направен път трасето трябва да остане безпроблемно поне десетина години.