Качеството на магистралите зависи не само от това как ще бъде положен асфалтът, но и от всички пластове и материали. Допитахме се до експерти какво трябва да представлява една добра магистрала и какво означава качествен ремонт.

Магистралите са пътища с тежък трафик, затова изграждането и ремонтът им изискват много повече. Най-отдолу е трошеният камък, чиято дебелина варира спрямо проекта на пътя от 25 до 55 см.

Над него, в зависимост от спецификата на пътя, може да се положи слой цимент и баластра. Ако е предвиден, се правят промени в размерите на другите слоеве.

Следва пласт от битум и баластра, който може да достигне до 30 см. Над него е предпоследният слой от асфалтобетон.

А най-видимото - горният слой на един аутобан, е асфалт с дебелина между 4 и 6 см.

Как и какво да се ремонтира, за да не се налага ремонт на ремонта?

Подмяна на асфалтовата настилка, подобряване на отводняването и нова маркировка - предвиденото от Пътната агенция е достатъчно и според експертите и за участъка от 12 километра на АМ „Тракия“, който от днес е в ремонт.

„Видимо трябва да се направи фрезоване с дълбочина около 15 см и да се сложат нови два пласта", заяви инж. Ясен Ишев.

По думите му, в този участък не е необходимо да се пипа по-надолу. 

Но между Стара Загора и Чирпан - участък, който е в изключително лошо състояние и с ограничение на скоростта, има нужда от много повече ремонти, категорични са експертите.

„Трябва да се слезе по- в дълбочина или да се усилват повече долните пластове – не само първите два пласта да се махнат, но и да се слезе до третия пласт - битомизираната баластра и мрежи да се сложат“, допълни инж. Ишев.

Експертите отчитат още, че нашите пътища са проектирани за по-ниско натоварване и при ремонтите този пропуск може да бъде коригиран.

„Може, като се увеличи дебелината на пластовете асфалт“, каза инженерът.

Опасения има и дали новата маркировка на „Тракия“ в участъка на ремонта ще бъде достатъчно качествена:

„В последно време се появиха доста колеги, които полагат маркирока, която е негодна да бъде употребявана по българските пътища, тя е некачествена и няма необходимите елементи за светлоотразителност  при мокро време и нощно време, така че това е един много сериозен проблем и аз се надявам възложителят да обърне внимание“, заяви Диана Русинова.

При качествено направен път трасето трябва да остане безпроблемно поне десетина години.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement