Качеството на магистралите зависи не само от това как ще бъде положен асфалтът, но и от всички пластове и материали. Допитахме се до експерти какво трябва да представлява една добра магистрала и какво означава качествен ремонт.
Магистралите са пътища с тежък трафик, затова изграждането и ремонтът им изискват много повече. Най-отдолу е трошеният камък, чиято дебелина варира спрямо проекта на пътя от 25 до 55 см.
Над него, в зависимост от спецификата на пътя, може да се положи слой цимент и баластра. Ако е предвиден, се правят промени в размерите на другите слоеве.
Следва пласт от битум и баластра, който може да достигне до 30 см. Над него е предпоследният слой от асфалтобетон.А най-видимото - горният слой на един аутобан, е асфалт с дебелина между 4 и 6 см.
Как и какво да се ремонтира, за да не се налага ремонт на ремонта?
Подмяна на асфалтовата настилка, подобряване на отводняването и нова маркировка - предвиденото от Пътната агенция е достатъчно и според експертите и за участъка от 12 километра на АМ „Тракия“, който от днес е в ремонт.
„Видимо трябва да се направи фрезоване с дълбочина около 15 см и да се сложат нови два пласта", заяви инж. Ясен Ишев.
По думите му, в този участък не е необходимо да се пипа по-надолу.
Но между Стара Загора и Чирпан - участък, който е в изключително лошо състояние и с ограничение на скоростта, има нужда от много повече ремонти, категорични са експертите.
„Трябва да се слезе по- в дълбочина или да се усилват повече долните пластове – не само първите два пласта да се махнат, но и да се слезе до третия пласт - битомизираната баластра и мрежи да се сложат“, допълни инж. Ишев.
Експертите отчитат още, че нашите пътища са проектирани за по-ниско натоварване и при ремонтите този пропуск може да бъде коригиран.
„Може, като се увеличи дебелината на пластовете асфалт“, каза инженерът.
Опасения има и дали новата маркировка на „Тракия“ в участъка на ремонта ще бъде достатъчно качествена:
„В последно време се появиха доста колеги, които полагат маркирока, която е негодна да бъде употребявана по българските пътища, тя е некачествена и няма необходимите елементи за светлоотразителност при мокро време и нощно време, така че това е един много сериозен проблем и аз се надявам възложителят да обърне внимание“, заяви Диана Русинова.
При качествено направен път трасето трябва да остане безпроблемно поне десетина години.