Не се очакват негативни ефекти от прекратяването на концесията на Лукойл на пристанище "Росенец". Това е мнението на енергийни експерти.

Трусове с цените на пазара на горива няма да има - каквито и да са действията на “Лукойл”, отчитат анализатори.

“Не би трябвало да има никакъв ефект, тъй като на практика, която и да е компанията вносител на суров нефт в момента тя ще предложи подобни условия на пазара”, каза енергийният експерт Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията.

“Цените в цяла Европа са ниски, ние имаме и нисък акциз, който е в основата на ниската цена на потребителя не вярвам, че ще има корекция нагоре в цената нагоре”, каза инж. Иван Хиновски от Българския енергиен и минен форум.

Дори Лукойл да реши да не внася петрол у нас - до недостиг няма да се стигне, посочват експерти. 

“На борсите се търгува веднага ще получим компенсиращ внос от Гърция от Австрия от Румъния, така че ликвидна криза в България няма да има”, смята Хиновски.

А опасността от спорове в съда се оценяват така: “Дългосрочната концесия противоречи на европейски регламент, който въвежда санкции срещу Русия. Не мисля, че те ще имат аргумент, може би ако това се случи до края на дерогацията може да имат аргумент за този период, за който имат изключени и могат да внасят руски петрол, но за периода след 2024 г. нямат правна обосновка на подобен иск”, добави Владимиров.

Оперирането на “Лукойл” на пристанището в бъдеще чрез заплащане на такси, според анализаторите трябва да бъде съпроводено от търг, за да могат и други компании да се възползват от терминала.