По какви пътища се движим и по какви ще се движим? От големите инфраструктурни проекти на държавата до 2026 г. ще бъде готова само магистралата до Сърбия. На този фон стотици километри пътища сега се нуждаят от спешен ремонт.
Регионалното министерство трябва спешно да завърши участъка Благоевград-Крупник на магистрала "Струма" и трасето Боаза - Павликени на "Хемус".
До 2025 г. е планирано да се модернизират отсечките Видин - Монтана и Враца-Ботевград.
За улесняване на връзките по направлението север-юг, кабинетът уверява, че ще положи усилия за ремонт на пътя Монтана-София с тунел под прохода Петрохан. До края на 2040 г. трябва да е готов и "Дунав мост 3", обвързан с отсечката Русе - Велико Търново.
На новоизграждащият се участък от магистрала "Европа" към Сърбия е посочен като част от плановете на държавата по завършването на големите инфраструктурни проекти до 2040 година. Договорът за последния лот тук е на стойност 222 млн. лв., а наша проверка днес установи, че тук се работи интензивно.
В парламента обаче депутатите предупредиха, че трябва да се реши въпроса с разплащането на поддръжката на републиканската пътна мрежа, за да не останат този и още близо 300 участъка без поддръжка.
Остават 16 км до завършването на магистралата до Сърбия, но строителството се бави заради липса на надзор.
Държавата си е поставила за цел до 2025 г. да завърши и пусне в експлоатация цялата магистрала "Европа" - от Калотина до София.
Тази отсечка заедно с още близо 300 обекта обаче може да се окаже без поддръжка заради изтичащи договори между пътната агенция и фирмите. Затова управляващите търсят решение.
„Ние предлагаме 50% да се платят сега на фирмите, а в решението е записано другите 50% да се платят, след като си свършат работата“, каза Настимир Ананиев, председател на комисията по регионална политика.
„Предлаганото решение е единственият според нас начин АПИ да продължи да поддържа републиканската пътна мрежа и да довърши стоящите недовършени магистрали, мостове и тунели“, заяви Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие
Темата обаче скара управляващи и опозиция в ресорната комисия.
„Не би могло с решение на Народното събрание да се решават въпроси, които са от компетентността на АПИ, МРРБ и който да е друг орган на изпълнителната власт. Това е една динена кора, поставена от предишната власт, това са революционните действия на служебните кабинети“, коментира Николай Нанков, ГЕРБ-СДС .
„Въвеждате хаос в хаоса с това решение за договори, които не са обявени и това допълнително ще задълбочи проблема“, каза Елена Гунчева от „Възраждане“.
„Не ни вменявайте решение, което председателя призна, че може да не е перфектно, но ние искаме да е перфектно, в интерес на министъра“, каза Халил Летифов, ДПС.
А по плана на държавата по-голямата част от мащабните инфраструктурни проекти като магистрали, мостове и тунели, трябва да приключат до 2030 г. Паралелно с това обаче ще текат и ремонти на близо 3000 км пътища.