Санкция за върнат километраж и по-чести прегледи на старите автомобили. Тези промени се обсъждат в момента в Европейската комисия с цел подобряване на пътната безопасност.
Кога ще влязат в сила у нас и ще затрудни ли това още повече минаването на технически преглед?
Идеята на европейския регламент е данните от брояча на километража да се записват на много места, за да се хване лесно, ако случайно броячът започне да върти на обратно. Навсякъде, където влиза превозното средство - например при регистриращия орган, след това в пункта за периодични прегледи и при застрахователи, и при неговото дерегистриране, да се след какво пише на таблото, обясни изпълнителният директор на Държавна автомобилна инспекция Веселин Божков.
Според сега действащото българско законодателство всеки, който си позволи да върне километрите и да продава автомобил на нереални километри не носи никаква отговорност. За разлика - например от Германия, където се носи дори наказателна отговорност.
От Асоциацията на вносителите на автомобили подкрепят затягането на контрола. И признават, че колите с редовни километражи са по-скъпи. „В Италия съществува неписано правило за километрите, но аз съм на мнение, че се връщат, особено, като се прави експорт за друга държава, защото им пада отговорността,” казва Любомир Доросиев от асоциацията.
Друга европейска идея е по-старите коли и тези на повече километри да минават по-често на технически преглед. Ако приемем, че един автомобил над 400 хил. километра би следвало да е в по-лошо техническо състояние, то той би трябвало да минава на преглед не на година, а на 6, 8, или 10 месеца.
Предстои новите мерки да бъдат гласувани в Европейската комисия и едва след това да бъдат приложени и в българското законодателство.