Над 66 000 са сградите у нас, които имат нужда от саниране. От финансова помощ обаче ще могат да се възползват около 1500, прогнозираха експерти пред bTV.
Собствениците на имоти първо трябва да си направят сдружение, преди да кандидатстват за саниране.
„Трябва да изготвят технически паспорт, техническо обследване и обследване за енергийна ефективност, които ще дадат предписание за мерките, които би трябвало след прилагането им, сградата да постигне клас Б на енергопотребление и 30 процента поне спестявания“, казва Цвета Наньова от Българска фасилити мениджмънт асоциация.
Етажната собственост обаче финансира необходимите документи за енергийното обновяване, а използваните средства на по-късен етап могат да бъдат възстановени.
„Във всеки вход е същото като в държавата, винаги има трима против. Плащаме и за тях“, казва Атанас.
Експертите напомнят, че все още се очакват точните указания от държавата.
„Това че собствениците на сградата ще създадат сдружение, това, че ще възложат и платят за технически енергиен паспорт и архитектурно заснемане, не означава одобрение по програмата. Означава кандидастване“, обясни Лилия Чолакова от Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост.
От регионалното министерство заявиха за bTV, че предложения за инвестиция ще могат да бъдат подавани само в партньорство с общините.
Допустими са всички многофамилни жилищни сгради, които се управляват по реда на Закона за управление на етажната собственост и са проектирани преди 26 април 1999 г., казаха от Министерството на регионалното развитие.
Очаква се процедурата да стартира в средата на ноември.