Ако субсидията за БДЖ остане 140 млн. лв. – с 40 млн. лв. по-малко от миналогодишната, ще бъдат спрени около 140 влака, което ще доведе до съкращаването на около 1500 служители. Това заяви в предаването „Тази сутрин” изпълнителният директор на компанията Владимир Владимиров. В същото време синдикатите заплашиха с национална стачка, ако се стигне до уволнения.
„БДЖ е в трудна ситуация, но не отива към фалит. Търсим вътрешни резерви”, увери Владимиров.
Той показа графично разпределението на разходите на БДЖ по пера – от общо 275 млн. лв. най-много отиват за персонал, ремонти, горива и енергия, инфраструктура.
„Имаме около 95 лв. собствени приходи, имаме държавна субсидия от 140 млн. лв. Ако намалят приходите заради по-малката субсидия, разходите също ще намалеят”, посочи Владимиров. „Всичко зависи от възможностите на бюджета и от решението на Народното събрание за размера на субсидията”, допълни той.
Дълговете на холдинга са общо 567 млн. лв. За да намали размера им, транспортният министър Ивайло Московски в четвъртък лансира идеята за създаването на автобусна компания в БДЖ, която да извозва пътниците. „Автомобилното лоби винаги е било доста силно, а на железницата – много слабо. Железницата трябва да става приоритет на българската държава и на всички политически партии. Трябва да има консенсус и всички правителства да работят в една посока”, призова изпълнителният директор на БДЖ.
„Железница трябва да има – иначе ще има небалансиран транспортен пазар, както за пътници, така и за товари. Трупи и метали не могат да не пътуват по релси. Абсурд е България да остане без железница”, категоричен е Владимир Владимиров.
Той защити идеята на министър Московски, който го върна начело на холдинга при повторното си встъпване в длъжност. „Аз винаги съм виждал в действията на Московски опит за спасяване на железницата. Московски винаги е бил защитник на железницата и неслучайно приех неговото предложение да се върна в БДЖ”, коментира Владимиров.
Синдикатите готови за национална стачка
Не толкова положително бе посрещната идеята на Московски от синдикалните организации на работниците в БДЖ. „Не може корпоративни интереси да се намесват. Автомобилната мафия завладява железницата. Това не е железница, а нещо друго”, коментираха работници в предаването „Тази сутрин”.
Ако се стигне до толкова мащабни съкращения, работническите организации заявиха готовност за протестни действия. „Ако хората са готови да се борят за работните си места, ние ще ги поведем. Мисля, че още дори не са разбрали за готвените съкращения. Българинът, докато не му дойде до главата, не се усеща. Ние нямаме много средства за въздействия – само митинги, протести и крайния вариант – национална стачка, но тя се прави от хората”, заяви председателят на синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев.
Заради намалената субсидия на БДЖ няма да има повишаване на цените на билетите за пътниците, увери Владимир Владимиров.