Процедурата за купуване на нова техника в армията рестартира. След провала на търга за боен кораб и рестарта на процедурата за самолетите, която беше проверявана от парламента проектите отново ще бъдат внесени след съгласуване за одобрение от правителството до края на месеца, научи bTV от министерство на отбраната.
Какво съдържат плановете на военното министерство за превъоръжаване провери Габриела Наплатанова.
Кръгът от оферти за нов многоцеливи самолет се разширява освен с трите оферти от така наречения шорт лист F16, JAS Gripen и Eurofighter Thypoon с нови възможности.
Интерес са проявили от френската държава за доставка на Dassault Rafale, чиито възможности бяха тествани миналата година лично от президента Румен Радев, но и с американския палубен изтребител F18 версии Hornet и Super Hornet, които преди десетилетие бяха предложени на България за първи път.
Освен нови самолети ще се търсят и употребявани подобно на португалската оферта с американски логистичен пакет, оферти за Eurofighter Thypoon ще събираме не само от Италия, но и от Германия. Освен Швеция като ненатовска държава ще търсим изтребители и от Израел, съобщи ресорният заместник-министърът на отбраната Анатолий Величков.
– Съобразихме се с препоръките на парламентарната комисия, едната от тях е да бъде променена финансовата рамка, втората част е промяна в листата на поканените държави – и това също бордът за управление на проекта го направи. Знаете, че в решението на комисията имаше текст така да бъде пренаписана финансовата рамка, че да осигури изпълнението на двата проекта за ВВС и за сухопътни войски. Разширихме по указание на министъра листата на поканените държави и те вече са седем.
Очакванията са Съединените щати да представят оферта за F16 и F18 версии Hornet и Super Hornet, очакваме не само една оферта за Eurofighter Thypoon не само от Италия, но и от Германия , Франция с Dassault Rafale, ще бъдат поканени и ненатовски държави това са държавата Израел и Швеция. Португалия ще остане като участник с логистичен пакет от САЩ.
– Всички тези държави могат ли да се включат в крайната цена 8+ самолета, които търсим?
– Основание за това ни дават исканията за предоставяне на информация и последвалите разговори с представители на корпорациите, което предполага, че всички участници декларират интерес да се включат във финансовата рамка от 1,5 милиарда лева за минимум осем самолета. Нямаме колебания, че няма да има участник, който да не представи оферта. Ще има 7 държави с минимум 8 оферти, които ще дадат възможност на комисията, след като бъде изградена методиката, да избере между няколко оферти.
– Но немската и френската оферта имат повече тежест в цената?
– Офертите ще бъдат многократно над предоставената от нас цена, но допълнителните разговори и проучвания, които проведохме показват, че оферти за F18 Superhornet се включват в изискваната от нас цена.
– Да ви попитам, ще има ли въоръжение, защото миналата година имаше спорове?
– Уверявам ви, че тук няма промяна и съществува към момента изискване за един боен пакет.
– А финансовата рамка ще има ли задължителен характер, тъй като тя беше препъни камъка за предишната процедура?
– Разчетът е за плащане от страна на Министерство на отбраната при междудържавно споразумение в рамките на 9 години доставките да започнат до 2 години от сключване на договора и да приключат до петата година.
– Задължителна ли е финансовата рамка?
– Когато бъде гласувана от Народното събрание придобива задължителен характер.
– МиГ-29 ще може ли да издържи до момента, когато ще влезе на въоръжение нов изтребител?
– Договорът беше подписан и сме в процес на договаряне на първите доставки по възстановяване на летателната годност на МиГ-29 и те ще продължат своята мисия за охрана на небето и интегрираната система за противовъздушна отбрана.
– Проблемът с ДДС -то ще бъде ли отстранен, тъй като в процедурата за корабите това беше причина да се провали договора?
– Да, така е, затова записите в двата проекта за новия боен самолет и бронирана машина фигурира запис на цена без ДДС, сборове и митнически налози.
– За бронираната машина се е променила бройката?
– Да, така е, от 238 в началото на 198 и в после беше намалена на 150. 90 бойни машини и 60 спомагателни – за електронно противодействие разузнавателни инженерни и т.н. Доставката е 6 години и плащането 12 години, защото финансовата рамка не може да се разшири и се съобразява и с парите за многоцелевите самолети така, че двата проекта да вървят успоредно. Цената е 1,220 млрд. лева. В проекта за бойната машина фигурира и обучение и доставка на симулатори и на комуникационно оборудване. Отговори с предоставена информация предоставиха 8 компании, ще бъдат отправени до повече компании искания за оферти, за да получим от сухопътни войски бойните качества на машината и цена.
– Има ли предвидено участие на българската отбранителна индустрия?
– Не, само е записано в управленската програма на правителството, но това е политиката на министъра на отбраната – при харчене на парите на българския данъкоплатец да се създават стимули за българската икономика. Там разчитаме на индустриален трансфер – български компании да се включат в доставката и сглобяването на машините.