В търсене на консенсус премиерът Бойко Борисов се срещна с лидерите на парламентарно представените политически партии, за да почерпи предложения за намиране на средства, с които да бъдат ремонтирани опасните съоръжения по автомагистралите „Тракия” и „Хемус”. След природните бедствия от последните десетина дни три големи моста трябва незабавно да бъдат възстановени, обяви министър-председателят.

Още вчера той сподели тревогата си от видяното след инспекция на съоръженията по двата аутобана: „От снощи мога да кажа, че не мога да спя. От наводненията, от земетресението, което на място видях, съм истински разтревожен”.

Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Притеснението на Борисов бе последвано от извънредното му посещение в парламента, където се срещна с парламентарно представените политически сили и председателя на УС на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. БСП обаче бойкотира, засегната от нападките на вътрешния министър Цветан Цветанов от трибуната, който нарече партията „най-голямото бедствие” в страната.

Партийни "капризи"

След като обиколи партийните лидери един по един, премиерът благодари за подкрепата на Сергей Станишев, Волен Сидеров и Лютви Местан. Оказа се обаче, че пред него са поставяни условия за сътрудничество.

Председателят на „Атака” пожелал българските войски да бъдат изтеглени от Афганистан, с което да се спестят 50 милиона лева. А Борисов обещал да обсъди предложението с военния министър Аню Ангелов. Лидерът на БСП пък настоял партията му да получи публично извинение от вътрешния министър заради обидата на тема бедствия, както се и случи малко по-късно през деня.

Въпреки партийните „капризи” министър-председателят призова проблемът да не се политизира, тъй като е достатъчно сериозен. „Хората трябва да се успокоят и да се види, че политическата класа, когато може да предотврати аварии и да спаси човешки живот, това го поставя на преден план”, каза Борисов.

Законодателство в критични ситуации

В парламента бе внесена декларация, която да даде политическа подкрепа на правителството за директно договаряне с фирма-изпълнител (без обществена поръчка. – бел. ред) за спешен ремонт на трите застрашени виадукта.

Правителството може да пристъпи към директно договаряне, тъй като в Закона за обществените поръчки (раздел 2, чл. 90, точка 4) е записано, че към подобно действие се пристъпва при неотложни действия, породени от настъпване на събития от извънреден характер, което възложителят не е могъл да предвиди или предотврати.

Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

В подкрепя на каузата по събиране на средства за укрепване на пътните съоръжения първи застанаха депутатите от ГЕРБ, които обявиха, че търсят подкрепата на всички парламентарни групи, за да може Народното събрание да излезе с обща позиция. За целта ще бъде проведен дебат в пленарна зала, където всеки може да даде своето предложение откъде да се пренасочат средства.

„Уточняваме подробностите. Търсим съгласие по рамката – да вменим на Министерски съвет да предприеме всички необходими действия по осигуряване на средства както от ЕС, така от заем, така и от държавния бюджет. Вече конкретно откъде от държавния бюджет, е въпрос на предложения и разговори”, обясни Искра Фидосова.

43 милиона лева необходими за спешните ремонти

В графата на най-опасните съоръжения влизат два големи моста на Витиня и един на магистрала „Хемус”. Те обаче не са строени по необходимите критерии за земетръс, затова сега се налага да се вложат доста пари за укрепването им, обясни премиерът.

Той допълни, че търсеният консенсус е нужен, за да може регионалното министерство и пътната агенция да започнат бърза процедура по избор на фирми за укрепването на тези мостове. За ремонта на най-спешните съоръжения ще са необходими 43 милиона лева, а за всичките 11 опасни, представени в доклада на АПИ, близо 60 милиона лева. Общата сума, която е необходима за ремонт на пътните съоръжения, е над 200 милиона лева, обясни регионалният министър Лиляна Павлова. Още сутринта Министерски съвет взе решение пари, предвидени за пътна инфраструктура, да бъдат пренасочени към критичните участъци.

По думите й основите на виадуктите са под вода. „Падне ли един от тези мостове, това би означавало откъсване на магистралата. Ще трябват милиони левове и дълги години, за да се възстановят”, коментира още тя.

Шефът на пътната агенция се присъедини към призива за бързо действие по въпроса. „По-добре е да имаме път с дупки, отколкото паднал мост със загинали хора”, заключи инж. Лазаров.

С решение на Министерски съвет от сутринта пари, предвидени за пътна инфраструктура, ще бъдат пренасочени към критичните участъци.