Втори протест в защита на платформата за споделени пътувания Uber се проведе в София. Услугата беше спряна с решения на ВАС и КЗК, според които тя влиза в конфликт с таксиметровите услуги. Компанията предпочете да спря да работи у нас, вместо да се регистрира като превозвач и да работи като такъв.
Протестиращите, които бяха значително по-малко от хилядите, заявили подкрепа в онлайн петиция, заявиха, че София има нужда от платформата, а гражданите – от възможност за избори.
„Това, което се стремим да покажем, е че подобни решения не бива да спират конкуренцията на пазара на транспортни услуги”, заяви един от протестиращите.
А такситата поскъпват
Промени в регулациите предвиждат по-строг контрол върху таксиметровите шофьори. Според бранша обаче новите изисквания ще увеличат в пъти нередовните водачи и ще повишат цените на услугата с 10 до 15 на сто.
Според регламента досега - не е задължително таксиметровият шофьор да притежава удостоверение за регистрация, а само да има договор с регистриран превозвач или иначе казано - да работи под името на голяма фирма.
Тук е и основната слабост в закона, според вносителите на промените - досега, когато таксиметров шофьор бъде хванат в нарушение санкция носи само той.
Повечето „копърки” в момента използват регистрацията на друга фирма, а карат за своя сметка. Сега те трябва или да се регистрират като превозвачи, или да бъдат наети на трудов договор.
„Ако теоретично го направят, това ще повиши разходите на самите превозвачи, повишаването на техните разходи ще увеличи цените и ние очакваме едно 10-15 % увеличение. Другият вариант е всеки водач да си стане сам превозвач - в България има 23 000 таксита, всяко има по един-двама водачи, представете си колко превозвачи ще станат”, заяви инж. Спас Атанасов от браншовата организация на таксиметровите шофьори.
Според депутата от ГЕРБ Цветомир Михов обаче промените не носят допълнителни разходи, а просто налагат ред.
Текстовете вече са приети на първо и второ четене и ще влязат в сила месец след обнародването им в Държавен вестник.