Тежкотоварният трафик заплаща едва 15% от републиканската пътна мрежа в страната и това трябва да се промени, заяви регионалният министър Гроздан Караджов на дискусия с малките и средни превозвачи за бъдещето на ТОЛ системата у нас.
Караджов добави, че е несправедливо шофьорите на леки автомобили да заплащат винетка, а ключови отсечки от нашата републиканска пътна мрежа да остават извън обхвата на ТОЛ системата. За тези отсечки тежкотоварният трафик у нас не заплащал почти нищо, а сметката накрая отивала при българския данъкоплатец.
“Справедливо е този, който ползва, да плаща. У нас по отношение на пътната инфраструктура класовете пътища от втори и трети клас се заплащат от всички граждани пътищата, но от тежкотоварните превози не се заплащат. Българските граждани с леките си автомобили заплащат два пъти повече от тежкотоварния превоз, а това не е справедливо“, заяви регионалният министър.
Превозвачите от своя страна поискаха да има ТОЛ такса и за лекия, и за тежкотоварния трафик, като трябва да се знае интензитета му, за да се получи баланс.
„Ясно е, че във вашите очи камионите плащат ниски цени, но кой събира парите за държавата - частна фирма ли е, или държавна и защо не сте помислили преди срещата, която е, да бъде направено така, че да има прозрачност при събирането на парите“, заяви Петко Ангелов от Камарата на автомобилните превозвачи.
Министърът каза още, че през 2021 г. са събрани 271 млн. лв. от винетни такси срещу 158 млн. от ТОЛ такси, като по думите му така изцяло е обърнато съотношението този, който ползва, да плаща.