След три години магистрала „Хемус“ ще стига до Велико Търново. Това обеща регионалният министър Николай Нанков при поставянето на първа копка на новия участък от аутобана – от Ябланица до п.в. „Боаза“.

Участъкът е с дължина 9,3 км, строителните дейности ще струват 55 млн. лв., като според министър Нанков при проектирането са спестени 40 на сто от първоначално предвидените средства. Строителството трябва да приключи в срок от две години, но Нанков увери, че участъкът ще бъде завършен по-рано.

Снимка: btvnovinite.bg

Той допълни, че до два месеца ще започне и реалното строителство на участъка от „Хемус“ от Шумен до Търговище на п.в. „Белокопитово“.

Снимка: Денислав Борисов

По думите му магистралата е приоритет за правителството, в момента тече проектирането на участъка от п. в. „Боаза“ до разклона за Ловеч, Плевен с дължина 52 км и ако няма обжалване на процедурите, до края на годината и там ще започне реалното строителство.

Започва и проектирането на следващите 85 км до Велико Търново.

Нанков каза също, че очаква през 2019 г. и в двата участъка да има реално строителство.

Снимка: Денислав Борисов

По думите му до 2025 г. цялата магистрала трябва да бъде завършена като за това ще са необходими още 1,3 млрд. лв.

„За разлика от „Тракия“ и „Струма“, където се ползваха и евросредства, „Хемус“ ще се строи основно с държавни пари.

Финансовият министър Владислав Горанов заяви, че това са най-смислените инвестиции, направени от това правителство, за да може да се разкъса възелът, в който е „впрегната“ Северна България.

Започната още през 70-те години, до днес от планираните 430 километра на магистрала „Хемус“ са построени едва 170. На места пътните платна са кърпени, маркировката липса, а въпреки ремонтите, половината от четирите тунела още са в лошо състояние.

По правило магистралите са най-безопасните пътища, но когато не са поддържани, могат да станат най-опасните, смятат експерти.

„Аз лично не си позволявам по магистрала „Хемус“ да карам с повече от 110 километра в час, дори това е опасна скорост“, коментира Диана Русинова от Института за пътна безопасност.

Вижте повече в репортажа на Денислав Борисов: