Рекорден брой круизни кораби очаква Варна това лято. Заради кризата в Украйна, лайнерите, плаващи в Черно море, ще избягват акостиране в Одеса или на кримските пристанища - Ялта и Севастопол.
Кризата в Украйна няма да донесе повече товари по българските пристанища. Вероятността товар да не достигне крайната си цел в Украйна е нищожна. За сметка на това обаче украинската криза се отразява драстично на заявките на пасажерските кораби.
„Към тази дата имаме потвърдени заявки за 49 круизни кораба във Варна, като за сравнение ще ви кажа, че в предходните години средно те са били между 20 и 25”, посочи директорът на Пристанище Варна Божидар Чапаров.
Освен на много пътници, от пристанище Варна разчитат на рекордни товари. През миналата година през порта са минали над милион тона.
При зърното се отчита ръст от 60 процента. С цел да се облекчи работата на пристанището започва проектирането на нов терминал. Той ще е с пет корабни места, на които по най-модерни технологии ще се обработват контейнери и зърно. Строежът трябва да започне догодина.
„Кейовата стена може да бъде построена за 18 месеца, разбира се, без обжалване на процедури, знаете тромавата система. Аз мисля, че реалният срок в рамките на 3 - 3,5 години да имаме работещ терминал”, коментира транспортният министър Данаил Папазов.
За разлика от Варна, повечето големи световни пристанища са далеч от центъра на града. Затова преместването на порта се чака от години.
„Това означава, че част от дейностите, които сега наблюдаваме на „Варна-Изток” ще бъдат изнесени на новия интермодален терминал и тази зона ще се освободи за други дейности - да направим голяма яхтена марина, рекреационна зона”, посочи генералният директор на „Пристанищна инфраструктура” Ангел Забутов.