Aварийно кацане на столичното летище. Спасителната операция протече нормално и няма пострадали. Самолет Airbus A320 беше евакуиран на време. За щастие, екшънът не е истински, а учение.

Занятие като днешното имат за цел да проверят доколко всички служби, които трябва да се притекат на помощ в подобни ситуации, могат да реагират адекватно.

Всеки месец се правят такива тренировки, но в по-малък мащаб.

За щастие, в България в последните 25 години няма голямо авиационно произшествие. Въпреки това, извънредни ситуации, колкото и редки да са те, се случват. Тогава аварийните екипи, пилотите и всички наземни служби трябва да работят бързо, в синхрон и без право на грешка.

По сценарий

Малко след десет сутринта. Екипажът на Ербъс А320 извършва подход за кацане. Лявата основна стойка на колесника е спусната, но не е заключена. Пилотът иска разрешение за аварийно кацане. Всички служби вече действат. Спасителните екипи пристигат.

„От момента, в който се обяви аварийната ситуация до явяването на спасителните групи нормативът е 3 минути. Още 90 сек. имат екипите да изведат хората”, обясни шефът на оперативния център към летището Ростислав Бъчваров.

Уменията пилотите са от изключително значение при подобни ситуации. Не бива да подценяваме и работата на всички наземни служби, които трябва да се държат като при реална ситуация.

Ситуацията е част от учение, но се действа като при реално събитие. Започва евакуация на пътниците.

От екипажа на самолета съобщават за тежко пострадал пасажер. Временен медицински пункт на метри от пистата приема останалите пътници, които се нуждаят от лекарска помощ.

Пътуването със самолет остава десетки пъти по-сигурно от всеки друг вид транспорт. Обученията като това дават резултат при реални аварийни ситуации, колкото и редки да са те. През 2009 г. пилотът на " US Airways" приводни самолет в река Хъдсън, след като птици повредиха и двата двигателя. Всички пътници оцеляха.

Преди 3 години пък пилотът на полските авиолинии беше обявен за национален герой. Колесникът на неговата машина така и не се отваря. Самолетът кръжи над Варшава, докато наземните служби покриват пистата с пяна. Капитанът приземява самолета без колесник, а пътниците остават невредими.