Инженери от Русе ще се обучават на струг от времето на Мидхат паша. Уникалната машина е произведена във Виена и доскоро се е съхранявала в двора на русенския музей. Сега тя ще бъде възстановена и ще се използва от студентите в университета.
Австрийският струг е бил произведен през 1865 г. във фабриката на Георг Сигл във Виена. На него са били обработвани части за влакови композиции за първата българска жп линия.
„Неговата уникалност се заключава в това, че той има изключително големи размери - около 7 метра дължина и 5 тона тегло”, казва доц.Веселин Григоров, управител на учебно-производственото звено към РУ.
Най-интересен е механизмът, чрез който е работила машината. Тя се е задвижвала с помощта на пара. Едва по-късно е била електрифицирана, като е била използвана и за корабите от Дунавската флотилия. На този струг студентите ще могат да добият по-голяма представа за самата технология, съществувала още от древността.
„От Египет съществува фрески, които показват че стругова обработка е осъществявана чрез задвижване на заготовката с усукан лък. По-нататък по времето на Леонардо да Винчи се предвижда задвижването с колянно мотовилков механизъм, както доскоро е било задвижването на шевната машина. След откриването на парната машина се реализира този вариант”, допълва Григоров.
Стругът ще бъде ремонтиран от екип на Русенския университет и ще остане в учебното заведение.