Инженери от Русе ще се обучават на струг от времето на Мидхат паша. Уникалната машина е произведена във Виена и доскоро се е съхранявала в двора на русенския музей. Сега тя ще бъде възстановена и ще се използва от студентите в университета.

Австрийският струг е бил произведен през 1865 г. във фабриката на Георг Сигл във Виена. На него са били обработвани части за влакови композиции за първата българска жп линия.

„Неговата уникалност се заключава в това, че той има изключително големи размери - около 7 метра дължина и 5 тона тегло”, обясни управителят на учебно-производственото звено към Русенския университет доц. Веселин Григоров.

Най-интересен е механизмът, чрез който е работила машината - тя се е задвижвала с помощта на пара. Едва по-късно е била електрифицирана, като е била използвана и за корабите от Дунавската флотилия.

На този струг студентите ще могат да добият по-голяма представа за самата технология, съществувала още от древността. „От Египет съществуват фрески, които показват че стругова обработка е осъществявана чрез задвижване на заготовката с усукан лък. По-нататък по времето на Леонардо да Винчи се предвижда задвижването с колянно мотовилков механизъм, както доскоро е било задвижването на шевната машина. След откриването на парната машина се реализира този вариант”, разказа още доц. Григоров.

Стругът ще бъде ремонтиран от екип на Русенския университет и ще остане в учебното заведение.