Столичната община ще отпушва задръстванията с помощта на изкуствен интелект. Специална система за контрол на трафика трябва да намали с 30 на сто софийските задръствания.
Всъщност интелигентната система трябва да заработи изцяло до средата на 2016 г. И в момента обаче на няколко кръстовища в София вече действат т.нар. умни светофари, които пускат по-дълга зелена светлина при опашка от коли. Постепено броят им трябва да стане поне 130.
Заем от 10 млн. евро от Европейската инвестиционна банка делят софиянци от 30% по-кратко чакане в задръстване. През лятото на 2016 г. парите ще са усвоени, светофарите по-умни, а задръстванията не толкова кошмарни.
Системата вече работи в локален режим на Семинарията и по бул. „Г.М. Димитров". На ден по няколко пъти през едно от натоварените кръстовища минава Радослав Маринов. Работи като шофьор в градския транспорт от 20 години и точно този участък доскоро е бил от най-изнервящите. Вече не. „По-бързо се минава. По принцип беше 10-тина минути, но 6 минути най-много съм закъснявал днес”, споделя шофьорът.
Точно както е описано в разчета, времето за преминаване с новата систева намалява с 30%. Освен това с 25% намаляват вредните емисии, отделяни при престой на автомобилите в задръстване. „Има графики, които онагледяват как в локален режим функионира системата. Автоматично по циклите, на база на инсталираните в асфалта датчици, които отчитат времето на престой на колите в задръстване, се подава сигнал към контролера и се удължава времето на зеления сигнал”, обясни зам.-кметът по транспорта в Столичната община Любомир Христов.
Датчиците в асфалта са през 40 м във всички посоки. Според анализа през Семинарията на ден вече минават 35 000 автомобила повече. Въпреки числата, Радослав Маринов е на мнение, че по-лесно би било, ако шофьорите са по-толерантни, отколкото разчитащи на електрониката.
„Повечето от задръстванията стават от поведението на самите водачи. Има някои комплексари, на които все шофьорът е виновен. Обиждат те, кьорчо, не знам какво, айде бе дръвник...”, разказва опитният шофьор.
В края на седмата година, след като е заработила, интелигентната система трябва да е върнала парите за себе си.
Обещанието е с новата система и придвижването на колите със специален режим, като линейките например, да е облекчено. За това ще следят специалисти, в строящия се в момента център на управление на трафика.