Ще има бум на круизите в Бургас, Варна и Несебър. Това са прогнозите на туроператори в контекста на кризата в Крим.
Морската гара в Бургас сега е празна, но след по-малко от месец там ще пристигне първият за сезона лайнер с близо 3000 пътници. Заради напрегнатата обстановка в Кримския полуостров, все повече круизери променят маршрута си и избират за спирка в Черно море българските пристанища.
Само до преди броени дни за трите порта - Бургас, Варна и Несебър, е имало малко повече от 50 заявки за акостиране за сезона. Традиционно предпочитаните от големите компании пристанища в Одеса и Ялта са имали планирани по около 150 посещения. Сега ситуацията е коренно различна.
Макар че луксозните пътувания по море се планират две години напред, лайнерите един след друг сменят Ялта и Одеса с Бургас и Несебър.
Първият пасажерски кораб ще дойде в Несебър още следващата седмица. Заявките за извънредните круизи се увеличават всеки ден. В Бургас сезонът на круизите се очаква да бъде открит през май.
„Може да приемем, че сме надскочили няколко пъти планираните от миналата година круизи", заяви Стойчо Димов, началник на отдел „Маркетинг” на пристанището в Бургас. На Морската гара, която работи за втори сезон, могат да акостират и най-големите пасажерски лайнери. Така за първи път българско пристанище е избрано за начална и крайна спирка. Това ще увеличи още повече приходите от този вид туризъм.
„Ако 6 евро, колкото ни е таксата, заплаща един турист, за да бъде обслужен на Морска гара - Бургас, държавата взима в пъти по-голяма такса за приставането на кораба. Има кораби, които се очакват да заредят и с хранителни продукти", допълни Димов.
Именно високите такси обаче отблъскват големите компании. „Нашите такси са малко неконкурентни спрямо пристанищата на Румъния, Украйна и Русия - между 30 и 50% са по-високи. Една по-висока цена на български порт моментално измества круизния кораб на друго пристанище, където е по-евтино", казва туроператорът Владимир Караджов.
Изчислено е, че един кораб с между 1000 и 3000 пасажера оставя в държавата между 200 и 300 000 евро за няколко часа.
Друга причина за нарастващия интерес към Бургас е, че Морската гара, която беше открита през октомври миналата година, е пригодена да посреща и най-големите круизни кораби. За сега интерес към така нареченото turn round пристанище, от където да започва и свършва пътуването, има от една компания и то само за един маршрут, от следващата година. Дали този доходен туризъм ще бъде развит, зависи и от държавата.