Броят на българите, които имат собствен самолет, продължава да расте. Според държавния въздухоплавателен регистър 42-ма наши сънародници вече притежават 34 модела малки частни самолета. В тази бройка не влизат стопанисваните от големи български компании и финансови институции най-малко 12 супер луксозни реактивни джетове за бизнес полети.
Едни от най-богатите българи чрез своите компании притежава реактивни пътнически самолети за бизнес полети. Цените на старо тръгват от милион и половина евро. Известно е, че има поне 12 такива 8-10-12-местни реактивни джетове.
Заради по-високите данъци и летищни такси у нас тези машини често пъти са регистрирани в други европейски държави. Пребивават повече по европейските летища, отколкото в София, Пловдив, Варна и Бургас.
В хангарите на малкото летище Лесново, което се ползва единствено за частни вътрешни полети, екипът на bTV видя много по-малки и евтини самолети, всичките до един притежание на българи, които живеят далеч по-скромно.
Разходите да държиш такъв самолет са 450 лева на месец за хангар и около 2000 лева на година държавни такси за експлоатация и летателна годност.
Все повече българи пилотират сами машините между 10 малки частни български летища. Обучението за пилот продължава до 6 месеца.
От гледна точка на разходи за горива, понякога дори излиза по-евтино до морето да пътувате с частния си самолет, вместо с голям мощен джип.
Парадоксално собствениците на такива самолети плащат местен данък, много по-малък отколкото за един хубав и скъп мощен автомобил. За всеки тон самолетно тегло местният данък, който събира Столичната община, е само 20 лева.