При проверка на три от 10-те напълно завършени язовира са установени идентични разходи, които са съответно два пъти и пет пъти над пазарните цени, заяви министърът на икономиката Кирил Петков по време на брифинг.

Язовирите „Пазар дере“, „Злати войвода 3“ и „Злати войвода 4“ са затревени и в тях няма вода – на практика в момента са безстопанствени.

„На 31 декември тези три язовира са предадени от държавната фирма „Монтажи“ към „Държавната консолидационна компания“. И до ден днешен те не са предадени към Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“. Това означава, че въпреки че всички пари по тях са платени, още не са влезли в експлоатация. По закон те в момента не могат да бъдат завирявани и в тях не може да има вода. По никакъв начин не могат да се използват нито за поливане, нито за други цели. Това е безстопанственост – когато едни пари са похарчени, язовирите са изградени, но протоколите за предаване не са довършени“, обясни Петков.

Той уточни, че два от тези язовири са в Сливен, а третият – в Ловеч. По думите му е странно, че въпреки това транспортните им разходи са едни и същи. Превозването на земна маса и бетон пък е ставало на завишени цени.

Петков обяви, че за язовир „Пазар дере“ край Ловеч са похарчени 2 350 000 лв. По думите му той не представлява опасност за хората с каквито мотиви, без обществена поръчка, са отпуснати пари за ремонта. За язовир „Злати войвода 3“ са похарчени 1 913 000 лв., а за „Злати войвода 4“ – 547 000 лв.

Кирил Петков коментира също и цената на ремонтите.

„Цената на един специфичен хидротехнически бетон, който в София е 126 лв., тук е актуван за 219 лв. Плюс 30 лв. транспорт - т.е. приблизително двойни цени за бетона. По-фрапиращи са цените на транспортни разходи. Обикновено цените варират 15-20 ст. на километър, а тука цените, които са искали и са взели съответно от държавата, са 1,16 лв. на тон/км - т.е. пет пъти по-скъпи“, заяви Кирил Петков.

Той посочи, че над 82% от концентрацията на сключените договори е разпределена между 6-8 фирми.

"Още днес ще поискам Държавната консолидационна компания да ми обясни защо шест месеца не е предала трите язовира за експлоатация и защо цените са на тези високи нива. Също така Агенцията за държавна финансова инспекция ще ги провери. Важно е тези язовири да влязат в експлоатация и да започнат да се използват", заяви ресорният министър.

„Това са първите три проверки от общо 10-те, които ще извърша. Не е моя работа, но реших, че тук има нещо по-странно, отколкото изглежда и затова най-доброто нещо е човек да извърши проверка. Когато видях същите празни, затревени язовири, разбрах, че проблемът е систематичен“, коментира още Кирил Петков.

"Над 400 язовира в момента са нарочени за ремонт. Те са малки водоемчета, които са навсякъде из страната. Бюджетът за тези ремонти е 631 млн. лв., като 500 млн. лв. от тях са дадени директно от бюджета на държавата, а 130 млн. лв. са дадени от Българската банка за развитие", допълни той.

Върховна касационна прокуратура (ВКП) се самосезира във връзка с информацията, представена от служебния икономически министър.

В случай, че в хода на проверката бъдат открити данни за извършени престъпления, те ще бъдат докладвани на компетентната прокуратура. При наличие на нередности от административен характер прокуратурата ще уведоми съответните контролни органи за предприемане на действия по компетентност.