Над 200 са неподменените или компрометирани мантинели по магистралите у нас, показва изследване на Европейския център по транспортни политики.
Само на АМ „Хемус“ - от София до отбивката за „Витиня“, участък от около 30 км - изкривените и счупени мантинели са около 20. На места съоръженията дори липсват. Какви са рисковете от лошото състояние на ограничителните системи и ще бъдат ли подменени?
Счупени и изгнили мантинели. Пътувайки по магистралата почти не виждаме участък, където съоръженията са в добро състояние.
27-и километър, посока Варна. Буферът, който трябва да предпазва в случай на инцидент вече е блъснат. Знаците са съборени.
„Това е буфер, който трябва при удар да помогне за намаляване на кинетичната енергия. Това няма да стане, защото вече е ударен. Там, където една мантинела е ударена, тя повече не може да служи като съоръжение, което да запази човешкия живот и да обезопаси пътя. Тя се превръща в опасна и може дори да се превърне в причина за смърт“, обясни Диана Русинова.
По данни на Европейския център по транспортни политики, най-много са опасните мантинели по магистрала „Тракия“.
„Състоянието на ограничителните системи за пътища е критично. Трябва спешно да започне възстановяването на ограничителните системи. Просто призовавам – карайте бавно и внимателно. Имайте предвид, че инфраструктурата ни е много лоша“, допълни Диана Русинова.
На отбивката за „Витиня“ например можем да преброим и 7 дупки, а на места липсва и маркировката.
От Пътната агенция обясниха, че при тях всекидневно постъпва информация за компрометирани елементи, но поради надвишаване на финансовите рамки за "договорите за текущ ремонт" са възпрепятствани да възлагат такива ремонти дейности.
„След положителното решение на Народното събрание от 20 април, с което се осигурява законова възможност, агенцията ще може да възлага дейности по поддържането на републиканските пътища. Ще започне и възстановяване на компрометираните ограничителни системи“, се посочва в позиция на агенцията.
До средата на март в агенцията са подадени заявки за подмяна на мантинели с дължина 50 000 метра. От тях 18 000 са за монтаж на ограничителни системи на магистралите.