Нови стъпки за подобряване на услугите в БДЖ, обеща заместник министърът на транспорта и съобщенията Илия Илиев. От Българските държавни железници планират да скъсят времето за пътуване с влака от София до Бургас.
Предвижда се и повишаване на скоростта на влаковете, а до септември отделните досега БДЖ - товарни и БДЖ-пътнически превози се вливат в общ холдинг.
От съвета на директорите на БДЖ увериха, че държавната помощ от над 190 милиона лв. за пътническите превози няма да се ползва за товарните, които са на самоиздръжка и в конкуренция с частни превозвачи.
У нас жп линиите позволяват максимална скорост 160 км в час. Тя обаче е възможна само на няколко по-нови линии, например тази до Свиленград. От Министерството на транспорта обаче обещават скъсяване на времето на пътуване с влак.
„Още тази година, независимо от настоящата инфраструктура, ние ще имаме по-бързо пътуване примерно от София до Бургас. Направените две експериментални пътувания показват, че може да свалим времепътуването с около един час“, заяви Илия Илиев, зам.-министър на транспорта и съобщенията.
Много от пътниците обаче не са оптимисти. Според професора по жп транспорт и логистика Симеон Ананиев идеите за скорост от 200 км в час са нереални.
„Ако се направят такива влакове, това означава да задължим софиянци и варненци да пътуват всеки ден по два пъти. Защо? Защото няма хора“, каза той.
А скъсяването на времето на пътуване налага решаване на няколко проблема:
„Системите за осигуряване на движение в гарите, които са много стари и изискват много време за манипулация от ръководителите движения – 5-6 минути за всяко едно спиране. Недобрата инфраструктура. Не на последно място имаме недостиг на влакове 20 процента, да не кажа и по-голям“.
С вливането на БДЖ Товарни превози и БДЖ - Пътнически превози в едно голямо дружество намеренията са управлението да стане по-ефективно. Скоро ще бъде изготвен 5 годишен бизнес план за възход в железниците, категорични са от транспортното министерство.