До седмица проблемът с носенето на големия талон на автомобилите в Гърция ще бъде решен. Българските и гръцките власти обмислят няколко варианта за уреждане на спора, като от южната ни съседка вече са дали устно обещание да не глобяват шофьорите на леки коли.
Законът, който задължава шофьорите да показват на полицаите в Гърция и големия талон на колите си, е от няколко години, но реално никога не е прилаган стриктно. Той важи за всички превозни средства, но на практика от гръцка страна в момента правят проблеми само на превозвачите с камиони. Два са вариантите, които се обмислят за тях - единият е да правят ксерокопие на талона си с нотариална заверка и така то да бъде легитимно. Другият е да правят легализиран превод на гръцки на талона си. И двата варианта обаче са свързани с разходи за превозвачите и те не са особено доволни от това развитие на нещата.
В същото време нова европейска централизирана система може да улесни всички на пътя. Българските шофьори на камиони и автобуси са дискриминирани в Европа, оплакват се масово родни превозвачи. Георги Милошев има фирма за превози от 15 години и знае, че ако негов шофьор направи нарушение в чужбина, ще бъде третиран в пъти по-строго от германец или англичанин например.
Това трябва да се избегне чрез централизирана система за страните от Общността. Тя предвижда плащането на глобите да става през постерминал на място. Специален софтуер пък ще изкарва глобата на родния език на шофьора. У нас 5 такива екипа с оборудвани мобилни коли ще заработят от есента.
"Когато инспекторът набере на лаптопа нарушението, то да излезе и да му бъде показано на съответния език, от която държава е водачът", разясни Владимир Колев от ДАИ.
СИНХРОН: Георги Милошев, фирма за превози
23:36 "Ако задължим испанците да пишат на български, това би било смешно, защото ще се получи реципрочната реакция - ако полицаи спрат в България някого, да трябва да го напишат на испански", казва превозвачът Георги Милошев.
Софтуерът ще позволи и цялостен поглед над влизащите и излизащите през границите ни превозвачи. Така един шофьор на камион, който е проверен в Русе, няма да бъде спиран още няколко пъти преди да напусне страната. Въвеждането на подобни улеснения е важно, защото всяка година броят на преминаващите през страната ни товарни автомобили и автобуси се увеличава. През 2013 година те са общо над 1,17 млн., а от такси и глоби в държавната хазна влизат около 20 милиона лева.