Малко над 6000 евро субсидия, за да си купим нова кола на ток.
Мярката е заложена в новата европейска оперативна програма „Околна среда“, от която София очаква 1,8 млрд. евро. В момента тече обществено обсъждане, преди програмата да бъде изпратена за официално одобрение в Еврокомисията.
Субсидията ще е обвързана с поне две условия. Да живеете в община, където се отчитат високи нива на мръсен въздух, и да предадете за рециклиране стария си замърсяващ автомобил.
Станислав притежава електромобил от година. Казва, че субсидията от над 6000 евро би го мотивирала да купи още един за друг член от семейството.
„Липсват каквито и да е разходи, защото конструкцията е почти елементарна, зареждането е почти без пари, ако човек зарежда на нощна тарифа“, уточни мъжът.
Приоритетно по програмата ще бъдат финансирани собственици на автомобили със стандарт евро 1 и 2, но всички останали не са изключени от помощта. Според икономисти обаче хората, които ще се възползват от субсидията не са много, защото сумата е само малка част от общата цена на електромобила и повечето домакинства трудно биха си позволили такъв разход.
„Очаквам че предимно в София и Пловдив ще има повече възползвали се от тази субсидия. На останалите места – единични бройки, защото в София и Пловдив е най-високия доход в страната“, каза икономистът Стоян Панчев.
Тези, които вече са инвестирали в кола на ток смятат, че по-голям интерес към мярката ще има, ако се помисли повече за инфраструктурата за зареждане. В столицата се очаква да бъдат инсталирани зарядни станции на 25 различни локации. До края на годината би трябвало да заработи първата, а до средата на следващата година ще заработят всички.
В столицата, където често през зимата се отчитат проблеми с качеството на въздуха, електромобилите паркират безплатно и са освободени от данък. Въпреки това броят има е едва малко над 2000.