Малко над 6000 евро субсидия, за да си купим нова кола на ток.
Мярката е заложена в новата европейска оперативна програма „Околна среда“, от която София очаква 1,8 млрд. евро. В момента тече обществено обсъждане, преди програмата да бъде изпратена за официално одобрение в Еврокомисията.

Снимка: btvnovinite.bg



Субсидията ще е обвързана с поне две условия. Да живеете в община, където се отчитат високи нива на мръсен въздух, и да предадете за рециклиране стария си замърсяващ автомобил.

Снимка: btvnovinite.bg

Станислав притежава електромобил от година. Казва, че субсидията от над 6000 евро би го мотивирала да купи още един за друг член от семейството.

„Липсват каквито и да е разходи, защото конструкцията е почти елементарна, зареждането е почти без пари, ако човек зарежда на нощна тарифа“, уточни мъжът.

Приоритетно по програмата ще бъдат финансирани собственици на автомобили със стандарт евро 1 и 2, но всички останали не са изключени от помощта. Според икономисти обаче хората, които ще се възползват от субсидията не са много, защото сумата е само малка част от общата цена на електромобила и повечето домакинства трудно биха си позволили такъв разход.

„Очаквам че предимно в София и Пловдив ще има повече възползвали се от тази субсидия. На останалите места – единични бройки, защото в София и Пловдив е най-високия доход в страната“, каза икономистът Стоян Панчев.

Тези, които вече са инвестирали в кола на ток смятат, че по-голям интерес към мярката ще има, ако се помисли повече за инфраструктурата за зареждане. В столицата се очаква да бъдат инсталирани зарядни станции на 25 различни локации. До края на годината би трябвало да заработи първата, а до средата на следващата година ще заработят всички.

В столицата, където често през зимата се отчитат проблеми с качеството на въздуха, електромобилите паркират безплатно и са освободени от данък. Въпреки това броят има е едва малко над 2000.