Най-малко жертви на пътя от 60 г. насам, показват предварителните данни на пътната полиция за 2020 г. За последните 11 месеца катастрофите са 5 304.
Фатални са били за 425-ма души. Това е по-малко и в сравнение с 2019 г., когато загиналите са близо 600. Спад се отчита и при ранените. За миналата година те са малко над 6 600.
Пловдив е абсолютен рекордьор по катастрофи с 658 инцидента. Втора е София, следвана от Варна. В дъното с най-малко произшествия са Перник и Търговище.
Макар и по-малко, пътните инциденти в столицата не са изключение и през миналата година. Деница е по средата на обучението си като шофьор и все още не се чувства готова да излезе сама на пътя. Споделя, че ѝ е трудно да взима бързи решения в напрегнати ситуации.
„Моят съвет е, когато вземе свидетелството за управление, първите няколко дни да кара с по-възрастен човек с повече опит, със стаж“, каза автоинструкторът Димитър Мишев.
Най-честа причина за инцидентите са шофьорите. Най-голям е броят на жертвите сред тях. За изминалата година те са 234. „Ние искаме електронен контрол на часовете по управление. Искаме качество, да намалява броя на убитите, предлагаме как да се случи, държавата е против“, заяви Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
И докато според управляващите по-малкият брой жертви се дължи на по-добрата пътна инфраструктура, то за неправителствените организации, спадът е обективен.
„Държавата беше затворена за не малък период на време. Нормално е при по-малък трафик да има и по-малко жертви“ каза Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи.
За да е яснo дали има политическа воля за промяна в сектора, пътни експерти са готови да организират дебат с партиите преди изборите. Днес те подписаха Етичен кодекс за толерантност към жертвите на пътя.