Предстои закупуването на нови пътнически вагони за Българските държавни железници, обяви министърът на транспорта Данаил Папазов в Министерския съвет. Той информира още, че за капиталови трансфери в дружеството са заделени 30 млн. лв.
„Преговорите с кредиторите на БДЖ продължават и се надявам в скоро време дългът на железниците да бъде разсрочен, търсим и възможности за рефинансиране, за да се направят необходимите инвестиции в холдинга”, обясни той на среща с представители на граждански организации.
Папазов отчете, че резултатите от първото тримесечие на 2014 г. на БДЖ са по-добри от същия период на миналата година, когато загубите на холдинга са били над 20 млн. лв., а общите задължения на дружеството - над 724 млн. лева. От тях просрочените задължения са били 171 млн. лева. „В резултат на добрата ни работа загубата на БДЖ за 2013 година беше сведена само до 9 млн. лева”, подчерта Папазов.
През второто тримесечие на 2014 г., заради продажбата на вагони за скрап, финансовите резултати на БДЖ ще бъдат значително по-добри от същия период на 2013 г., обясни още Папазов. „Нужно е да инвестираме 3 - 4 млн. лв. в софтуер и хардуер за нова информационна система която да следи и финансовите потоци”, отбеляза още той.
През следващия програмен период на ЕС парите от Кохезионния фонд се разпределят почти по равно между автомобилния и железопътния транспорт, допълни ресорният министър. „Ние искаме въвеждане на ТОЛ - система за плащане в транспорта, както е в ЕС. Тази система ще позволи равноправно третиране на всички видове транспорт”, добави той.
„Процедурата за ремонт на Централна гара е от отдавна, дълго време с нея се занимаваха Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд. Проектът за ремонт на гарата е за почти 56 млн. лева”, каза още министър Папазов в отговор на въпроси на граждани. Според представители на граждански организации по-евтино ще излезе съоръжението да бъде съборено и построено отново.
Данаил Папазов посочи още, че печеливши у нас са само дългите железопътни линии между София - Варна, Бургас, Пловдив и други градове, обслужвани с бързи и експресни влакове. Другите дестинации са на загуба за БДЖ.
„Не съм съгласен че дружеството се източва през договори за доставка на горива. Отстъпката на производителите е 20 лв. за 1000 литра от цената на едро и е изгодна”, смята министърът. В дружествата НКЖИ и БДЖ горивата и смазочните материали се купуват през Софийската стокова борса - така се спестяват обжалвания на търгове и се постига добра и прозрачна цена, уточни Папазов.